馃敶 Za艂膮cznik 1
MATERIA艁Y MULTIMEDIALNE
FILMY EDUKACYJNE
Tradycje i zwyczaje wielkanocne
ZABAWY RUCHOWO-NA艢LADOWCZE
1. Zabawa ruchowo-na艣ladowcza "Przed艣wi膮teczne porz膮dki".
- Na艣ladowanie ruchem czynno艣ci wskazanych przez nauczyciela zwi膮zanych z wykonywaniem przed艣wi膮tecznych porz膮dk贸w.
- Na chu艣cie znajduj膮 si臋 ma艂e, plastikowe jajeczka do lania wody; dzieci manipuluj膮 chust膮 i podrzucaj膮 jajeczka tak, 偶eby nie spad艂y na pod艂og臋.
- Pokonanie toru przeszk贸d przez dzieci z jajkiem na 艂y偶eczce; poruszanie si臋 w spos贸b wyznaczony przez nauczyciela.
- Przekazywanie sobie w kole jajka - na zasadzie zabawy "Pi艂ka parzy" lub z wykorzystaniem nagrania (w贸wczas na przerw臋 w muzyce z gry odpada dziecko, kt贸re trzyma jajko).
- Jedno dziecko jest kur膮, pozosta艂e jajkami i to one kucaj膮 w obr臋czach/hula-hop. Kura budzi swoje jajka, po kolei ich dotykaj膮c. to jajko, kt贸re zosta艂o dotkni臋te na艣laduje kur臋 i w臋druje dalej za ni膮.
- Dzieci ustawione w kole przeliczaj膮 jajka wbite do jajecznicy: pierwszy krok- pierwsze jajko, drugi krok- drugie jajko. Na has艂o: JAJECZNICA dzieci kucaj膮.
- Dzieci otrzymuj膮 ko艂a/pisanki w r贸偶nych kolorach i ka偶dy kolor b臋dzie mia艂 przydzielone inne zadanie: niebieskie- skacz膮 w miejscu, 偶贸艂te- robi膮 pajacyki, czerwone- kucaj膮, zielone- kr臋c膮 si臋 dooko艂a.
ZABAWY MUZYCZNO-RYTMICZNE I TANECZNE
1. Swobodne improwizacje ruchowe do utworu M. Musorgskiego "Taniec kurcz膮t w skorupkach".
2. Zabawa muzyczno-ruchowa "Kurki trzy".
- Nauczyciel 艣piewa piosenk臋 H. Rostworowskiego - francuska melodia popularna), dzieci inscenizuj膮 j膮 ruchem; marsz po kole tr贸jkami, jedno za drugim.
- S艂uchanie piosenki, rozmowa na podstawie wys艂uchanego utworu, nauka refrenu fragmentami, metod膮 ze s艂uchu.
- Tworzenie akompaniamentu muzycznego do piosenki - dzieci zwracaj膮 uwag臋 na tempo utworu i nastr贸j; samodzielnie dobieraj膮 instrumenty.
ZABAWY DYDAKTYCZNE
- Ogl膮danie kartek 艣wi膮tecznych, ksi膮偶ek, ilustracji zwi膮zanych zwi膮zanych z Wielkanoc膮, wypowiadanie si臋 na temat zbli偶aj膮cych si臋 艣wi膮t, symboli, tradycji, zwyczaj贸w (a tak偶e na podstawie w艂asnych do艣wiadcze艅).
2. Prezentowanie koszyka wielkanocnego i wyja艣nianie jego symboliki.
- Prezentacja koszyka i jego zawarto艣ci; nazywanie przez dzieci znajduj膮cych si臋 w nim przedmiot贸w, wyja艣nianie ich symboliki.
4. Rozmowa na temat pisanek i kraszanek.
5. S艂uchanie wierszy o realizowanej tematyce.
- Rozmowa na podstawie wys艂uchanych utwor贸w, odpowiadanie na pytania nauczyciela, wypowiadanie si臋 pe艂nym zdaniem.
- Nauczyciel losuje obrazki zwierz膮t z koszyczka, a dzieci na艣laduj膮 jego spos贸b poruszania si臋 i odg艂osy.
- Dobieranie w pary dw贸ch pasuj膮cych do siebie obrazk贸w kurczaczka i kurki.
- Dzieci rozwi膮zuj膮 zagadki czytane przez nauczyciela i dobieraj膮 do rozwi膮zania odpowiedni obrazek.
- Dzieci dziel膮 si臋 na dwa zespo艂y, w kt贸rych b臋d膮 gra膰 w memory; zwr贸cenie uwagi na przestrzeganie zasad fair play. Ka偶da grupa otrzymuje inny zestaw - jedna dostanie wielkanocne obrazki i symbole, a druga pisanki.
- Utrwalenie kolor贸w, globalne odczytywanie wyraz贸w umieszczonych na pisankach, wskazywanie przedmiot贸w w tym samym kolorze.
ZABAWY MATEMATYCZNE
- Dobieranie dw贸ch po艂贸wek jajka - liczba musi odpowiada膰 ilo艣ci kurczaczk贸w na jajku.
- Dobieranie zaj膮czk贸w do pisanek w pary - liczba musi odpowiada膰 ilo艣ci kropek.
- Uk艂adanie wielkanocnych obrazk贸w od najmniejszego do najwi臋kszego i odwrotnie.
- Przeliczanie jajek i wk艂adanie do koszyka z odpowiedni膮 liczb膮.
- Por贸wnywanie liczby element贸w w zbiorach.
ZABAWY PLASTYCZNE, BADAWCZE
1. Zabawa badawcza "艢wie偶e czy nie艣wie偶e?".- przygotowanie dw贸ch szklanek i dw贸ch jajek; wyja艣nienie sposobu badania 艣wie偶o艣ci jaj - wrzucamy je do wody i tego, kt贸re opadnie nie powinni艣my je艣膰 - jest nie艣wie偶e.
- Wykonanie przez nauczyciela masy solnej; lepienie przez dzieci jaj r贸偶nej wielko艣ci. Dzieci wskazuj膮 najmniejsze i najwi臋ksze jajo.
- Zabawa powinna by膰 poprzedzona pokazem jaj r贸偶nej wielko艣ci (strusiego, g臋siego, kurzego, przepi贸rczego).
- Rozmowa na temat: Jakie s膮 jaja? Jakie zwierz臋ta wykluwaj膮 si臋 z jaj? Prezentowanie bia艂ka i 偶贸艂tka.
- Dzieci maluj膮 farbami ziemniaki przekrojone na p贸艂 i dwa razy odciskaj膮 go na kartkach formatu A5 tworz膮c pisank臋.
- Dzieci po kolei rysuj膮 po du偶ym szablonie jajka; ozdabiaj膮 pisank臋 wed艂ug w艂asnych pomys艂贸w. Ogl膮danie sko艅czonej pracy, omawianie jej.
- Rozmowa na temat wzrostu ro艣lin i czego potrzebuj膮, 偶eby zakwitn膮膰.
- Uk艂adanie waty na spodkach, wsypanie rze偶uchy, podlewanie jej i regularne obserwowanie.
- Wyja艣nienie zwi膮zku rze偶uchy z Wielkanoc膮.
- Dzieci wsypuj膮 ziemi臋 do pojemniczk贸w po jogurtach, sypi膮 ziarna owsa i podlewaj膮 wod膮, regularnie obserwuj膮 hodowl臋.
- Dzieci smaruj膮 sylwet臋 pisanki z kartonu klejem za pomoc膮 p臋dzla, posypuj膮 ziarnami.
Wielkanocne tradycje w Delfinkach
Ten tydzie艅 up艂yn膮艂 nam w wyj膮tkowej, radosnej atmosferze przygotowa艅 do 艢wi膮t Wielkanocnych. Delfinki pozna艂y zwyczaje i tradycje, kt贸re od pokole艅 piel臋gnuj膮 polskie rodziny, a ka偶de zaj臋cia by艂y pe艂ne kolor贸w, 艣miechu i nowych odkry膰.
馃Ш Co kryje koszyczek wielkanocny?
Podczas zaj臋膰 dzieci dowiedzia艂y si臋, co tradycyjnie znajduje si臋 w 艣wi臋conce: chleb – symbol 偶ycia, jajko – znak odradzaj膮cego si臋 偶ycia, s贸l i pieprz – kt贸re maj膮 chroni膰 od z艂a, baranek – symbol zwyci臋stwa dobra, kie艂basa i w臋dlina – oznaczaj膮ce dostatek, chrzan – symbol si艂y i zdrowia.
Dzieci z ogromnym zainteresowaniem ogl膮da艂y koszyczek i z 艂atwo艣ci膮 zapami臋tywa艂y jego zawarto艣膰 – teraz ka偶dy Delfinek potrafi wymieni膰 wszystkie symbole i ich znaczenie. 馃Ш✨
馃尶 Palma wielkanocna – sk膮d si臋 bierze?
Kolejnym krokiem by艂o poznanie palmy wielkanocnej. Dzieci dowiedzia艂y si臋, 偶e wykonuje si臋 j膮 z ga艂膮zek wierzby, bukszpanu, suszonych kwiat贸w i kolorowych wst膮偶ek. Rozmawiali艣my o tym, 偶e ka偶da palma jest inna – zale偶y od regionu Polski i rodzinnych tradycji.
馃帹 Wielkanocne prace plastyczne
Nie zabrak艂o tw贸rczej cz臋艣ci zaj臋膰. Delfinki przygotowa艂y: kurczaczki 馃惀 – z kolorowych kartek, pi贸rek i plasteliny, pisanki 馃悾 – ozdobione bibu艂膮, farbami i brokatem, kartki 艣wi膮teczne, kt贸re dzieci mog艂y zabra膰 do domu i podarowa膰 swoim najbli偶szym. Sala zamieni艂a si臋 w ma艂膮 pracowni臋 artystyczn膮, a efekt ko艅cowy – wielkanocna galeria prac – zachwyci艂 wszystkich.
馃敘✍️ Matematyka i j臋zyk przez 艣wi臋ta
Tradycje 艣wi膮teczne sta艂y si臋 te偶 inspiracj膮 do 膰wicze艅 matematycznych i j臋zykowych: liczyli艣my jajka w koszyczkach i tworzyli艣my proste dzia艂ania, por贸wnywali艣my wielko艣ci pisanek (du偶a, 艣rednia, ma艂a), uk艂adali艣my rymy i kr贸tkie opowiadania o 艣wi膮tecznych zwyczajach, uczyli艣my si臋 nowych s艂贸w: palma, 艣wi臋conka, rezurekcja. Dzi臋ki temu dzieci 膰wiczy艂y logiczne my艣lenie, spostrzegawczo艣膰 i s艂ownictwo – w zabawie wszystko staje si臋 艂atwiejsze!
馃尫 Refleksja
Ten tydzie艅 pokaza艂, 偶e tradycje wielkanocne mo偶na przekazywa膰 dzieciom w spos贸b ciekawy i dostosowany do ich wieku. Dzi臋ki wsp贸lnym zabawom Delfinki nauczy艂y si臋 nie tylko tego, co znajduje si臋 w koszyczku, czy z czego robi si臋 palm臋, ale te偶 odkry艂y, 偶e 艣wi臋ta to czas rado艣ci, wsp贸lnoty i tworzenia pi臋knych rzeczy w艂asnymi r臋kami. Ka偶da praca, ka偶de jajko i ka偶dy u艣miech dzieci to dow贸d na to, 偶e Wielkanoc to co艣 wi臋cej ni偶 zwyczaj – to rado艣膰, nadzieja i wsp贸lne bycie razem. 馃挍
馃憠 Taki tydzie艅 zaj臋膰 mo偶na 艂atwo powt贸rzy膰 w ka偶dej grupie przedszkolnej – wystarczy koszyczek, kilka ga艂膮zek, odrobina farb i du偶o serca.
Pozdrawiam, Marta 馃檵♀️




































































