MATERIA艁Y MULTIMEDIALNE
Tradycje i zwyczaje wielkanocne
Zabawy wielkanocne dla Przedszkolak贸w
Zadania od Zaj膮czka dla Przedszkolak贸w
WIELKANOCNE AKTYWNO艢CI
ZABAWY RUCHOWO-NA艢LADOWCZE
☆ Zabawa ruchowo-na艣ladowcza "Przed艣wi膮teczne porz膮dki".
- Na艣ladowanie ruchem czynno艣ci wskazanych przez nauczyciela- zwi膮zanych z wykonywaniem przed艣wi膮tecznych porz膮dk贸w.
- Na chu艣cie znajduj膮 si臋 ma艂e, plastikowe jajeczka do lania wody; dzieci manipuluj膮 chust膮 i podrzucaj膮 jajeczka tak, 偶eby nie spad艂y na pod艂og臋.
- Pokonanie toru przeszk贸d przez dzieci z jajkiem na 艂y偶eczce; poruszanie si臋 w spos贸b wyznaczony przez nauczyciela.
- Przekazywanie sobie w kole jajka - na zasadzie zabawy "Pi艂ka parzy" lub z wykorzystaniem nagrania (w贸wczas na przerw臋 w muzyce z gry odpada dziecko, kt贸re trzyma jajko).
- Jedno dziecko jest kur膮, pozosta艂e jajkami i to one kucaj膮 w obr臋czach/hula-hop. Kura budzi swoje jajka, po kolei ich dotykaj膮c. to jajko, kt贸re zosta艂o dotkni臋te na艣laduje kur臋 i w臋druje dalej za ni膮.
- Dzieci ustawione w kole przeliczaj膮 jajka wbite do jajecznicy: pierwszy krok- pierwsze jajko, drugi krok- drugie jajko. Na has艂o: JAJECZNICA dzieci kucaj膮.
- Dzieci otrzymuj膮 ko艂a/pisanki w r贸偶nych kolorach i ka偶dy kolor b臋dzie mia艂 przydzielone inne zadanie: niebieskie- skacz膮 w miejscu, 偶贸艂te- robi膮 pajacyki, czerwone- kucaj膮, zielone- kr臋c膮 si臋 dooko艂a.
ZABAWY MUZYCZNO-RYTMICZNE
☆ Swobodne improwizacje ruchowe do utworu M. Musorgskiego "Taniec kurcz膮t w skorupkach".
☆ Zabawa muzyczno-ruchowa "Kurki trzy".
- Nauczyciel 艣piewa piosenk臋 H. Rostworowskiego - francuska melodia popularna), dzieci inscenizuj膮 j膮 ruchem; marsz po kole tr贸jkami, jedno za drugim.
☆ Zabawy przy piosence "Pisanki".
- S艂uchanie piosenki, rozmowa na podstawie wys艂uchanego utworu, nauka refrenu fragmentami, metod膮 ze s艂uchu.
- Tworzenie akompaniamentu muzycznego do piosenki - dzieci zwracaj膮 uwag臋 na tempo utworu i nastr贸j; samodzielnie dobieraj膮 instrumenty.
ZABAWY DYDAKTYCZNE
☆ Powitanie - wprowadzenie (rymowanka) z wykorzystaniem pisanki: Wielkanocne jajeczko puszczam w kr膮g, niech powr贸ci do mych r膮k.
☆ Zabawa dydaktyczna "Zwyczaje wielkanocne".
- Ogl膮danie kartek 艣wi膮tecznych, ksi膮偶ek, ilustracji zwi膮zanych zwi膮zanych z Wielkanoc膮, wypowiadanie si臋 na temat zbli偶aj膮cych si臋 艣wi膮t, symboli, tradycji, zwyczaj贸w (a tak偶e na podstawie w艂asnych do艣wiadcze艅).
Tradycje i zwyczaje wielkanocne
☆ Prezentowanie koszyka wielkanocnego, jego zawarto艣ci, nazywanie przez dzieci znajduj膮cych si臋 w nim przedmiot贸w, wyja艣nianie ich symboliki.
☆ Pisanki, kraszanki... - prezentacja plansz, wskazanie r贸偶nic mi臋dzy zdobieniem jaj, wskazanie tej, kt贸ra przypad艂a do gustu.
☆ S艂uchanie wierszy o realizowanej tematyce.
- Rozmowa na podstawie wys艂uchanych utwor贸w, odpowiadanie na pytania nauczyciela, wypowiadanie si臋 pe艂nym zdaniem.
Wys艂uchanie wiersza E.Geller Wielkanocne kolory. Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
i tysi膮c r贸偶nych kolor贸w
na 艣wi膮tecznych pisankach!
✅ Pr贸ba samodzielnego przygotowania nakrycia sto艂u, przypomnienie zasad w艂a艣ciwego zachowania si臋 przy stole; za艂o偶enie hodowli owsa, rze偶uchy; przypomnienie, co jest potrzebne ro艣linom do wzrostu.
☆ 膯wiczenie ortofoniczne "Zwierz膮tka z koszyka".
- Nauczyciel losuje obrazki zwierz膮t z koszyczka, a dzieci na艣laduj膮 jego spos贸b poruszania si臋 i odg艂osy.
- Dobieranie w pary dw贸ch pasuj膮cych do siebie obrazk贸w kurczaczka i kurki.
- Dzieci rozwi膮zuj膮 zagadki czytane przez nauczyciela i dobieraj膮 do rozwi膮zania odpowiedni obrazek.
☆ Zabawa dydaktyczna "Wielkanocne memo".
- Dzieci dziel膮 si臋 na dwa zespo艂y, w kt贸rych b臋d膮 gra膰 w memory; zwr贸cenie uwagi na przestrzeganie zasad fair play. Ka偶da grupa otrzymuje inny zestaw - jedna dostanie wielkanocne obrazki i symbole, a druga pisanki.
☆ Zabawa dydaktyczna "Kolory pisanek".
- Utrwalenie kolor贸w, globalne odczytywanie wyraz贸w umieszczonych na pisankach, wskazywanie przedmiot贸w w tym samym kolorze.
☆ Zabawa dydaktyczna "Domino".
☆ Wykonywanie 膰wicze艅 grafomotorycznych.
Wielkanocne 膰wiczenia grafomotoryczne
☆ Rozwi膮zywanie wielkanocnych kart pracy:
➡️ 艂膮czenie w pary
➡️ wskazanie niepasuj膮cego elementu
➡️ kolorowanie wed艂ug wzoru
➡️ dostosowywanie brakuj膮cych element贸w
➡️ wype艂nianie pustych miejsc
➡️ kolorowanie wed艂ug uznania
ZABAWY MATEMATYCZNE
☆ Dobieranie dw贸ch po艂贸wek jajka - liczba musi odpowiada膰 ilo艣ci kurczaczk贸w na jajku.
☆ Dobieranie zaj膮czk贸w do pisanek w pary - liczba musi odpowiada膰 ilo艣ci kropek.
☆ Rozmowa na temat: Jakie s膮 jajka? z wykorzystaniem naturalnych okaz贸w jaja kurzego, kaczego, przepi贸rczego, strusiego:
- du偶e, 艣rednie, ma艂e - poka偶 trzech jaj r贸偶nej wielko艣ci, przeliczanie, uk艂adanie w kolejno艣ci malej膮cej;
- uk艂adanie wielkanocnych kart obrazkowych od najmniejszego do najwi臋kszego.
☆ Przeliczanie jajek i wk艂adanie do koszyka z odpowiedni膮 liczb膮.
☆ Por贸wnywanie liczby element贸w w zbiorach.
ZABAWY PLASTYCZNE, BADAWCZE
☆ Zabawy badawcze z jajkiem.
- "艢wie偶e czy nie艣wie偶e?" - przygotowanie dw贸ch szklanek i dw贸ch jajek; wyja艣nienie sposobu badania 艣wie偶o艣ci jaj - wrzucamy je do wody i tego, kt贸re opadnie nie powinni艣my je艣膰 - jest nie艣wie偶e.
Skacz膮ce jajko - wystarczy zanurzy膰 jajko w occie na 48 godzin; po tym czasie skorupka si臋 rozpuszcza i zostaje sama b艂onka, co sprawia, 偶e jajko jest spr臋偶yste i odbija si臋 jak pi艂ka.
Gumowe jajko - zapalon膮 zapa艂k臋 wrzucamy do butelki, a jej otw贸r szybko zatykamy ugotowanym na twardo i obranym jajkiem - jajko wpada do butelki poprzez r贸偶nic臋 ci艣nie艅.
Ksi臋偶ycowe jajko - opalamy jajko 艣wieczk膮, a nast臋pnie wrzucamy do szklanki z wod膮, w贸wczas zaobserwujemy zmieniaj膮cy si臋 kolor jajka na srebrny;
- Wykonanie przez nauczyciela masy solnej; lepienie przez dzieci jaj r贸偶nej wielko艣ci. Dzieci wskazuj膮 najmniejsze i najwi臋ksze jajo.
- Zabawa powinna by膰 poprzedzona pokazem jaj r贸偶nej wielko艣ci (strusiego, g臋siego, kurzego, przepi贸rczego).
- Rozmowa na temat: Jakie s膮 jaja? Jakie zwierz臋ta wykluwaj膮 si臋 z jaj? Prezentowanie bia艂ka i 偶贸艂tka.
- Dzieci maluj膮 farbami ziemniaki przekrojone na p贸艂 i dwa razy odciskaj膮 go na kartkach formatu A5 tworz膮c pisank臋.
- Dzieci po kolei rysuj膮 po du偶ym szablonie jajka; ozdabiaj膮 pisank臋 wed艂ug w艂asnych pomys艂贸w. Ogl膮danie sko艅czonej pracy, omawianie jej.
- Rozmowa na temat wzrostu ro艣lin i czego potrzebuj膮, 偶eby zakwitn膮膰.
- Uk艂adanie waty na spodkach, wsypanie rze偶uchy, podlewanie jej i regularne obserwowanie.
- Wyja艣nienie zwi膮zku rze偶uchy z Wielkanoc膮.
- Dzieci wsypuj膮 ziemi臋 do pojemniczk贸w po jogurtach, sypi膮 ziarna owsa i podlewaj膮 wod膮, regularnie obserwuj膮 hodowl臋.
- Dzieci smaruj膮 sylwet臋 pisanki z kartonu klejem za pomoc膮 p臋dzla, posypuj膮 ziarnami.
POD LINKIEM ZNAJDZIESZ BEZP艁ATNY LAMIBOOK
WIELKANOCNY ORAZ INNE WIELKANOCNE
MATERIA艁Y I POMOCE DYDAKTYCZNE
https://www.przedszkolandia-martarejman.com/2022/04/wielkanocne-nowosci.html?m=1#more
POBIERZ - LAMIBOOK WIELKANOCNY
POBIERZ - MATERIA艁Y DO LAMIBOOK'A
WIELKANOCNA MATEMATYKA
BEZP艁ATNE MATERIA艁Y
POBIERZ - WIELKANOCNA MATEMATYKA
WIELKANOCNY ALFABET - NAUKA LITER
BEZP艁ATNE MATERIA艁Y
POBIERZ - WIELKANOCNY ALFABET, NAUKA LITER
































