MATERIA艁Y DO POBRANIA
馃憠 wdra偶anie do eksperymentowania, obserwowania, poszukiwania, formu艂owania wniosk贸w;
馃憠 kszta艂towanie postawy proekologicznej;
馃憠 uwra偶liwienie na pi臋kno 艣rodowiska przyrodniczego.
呕YWIO艁 POWIETRZE
☆ Wprowadzenie - rozmowa z dzie膰mi Czy powietrze istnieje? Czy mo偶na je zobaczy膰, pow膮cha膰? Wyja艣nienie roli wiatru w 偶yciu cz艂owieka. Tworzenie mapy poj臋膰.
☆ Zabawy i 膰wiczenia oddechowe
- Pi贸rko - kto d艂u偶ej utrzyma pi贸rko w powietrzu.
- Wiatraki - dmuchanie na wiatraczki.
- Ba艅ki - puszczanie b膮belk贸w/tworzenie piany przez dmuchanie w s艂omk臋 zanurzon膮 w kubku z wod膮.
☆ S艂uchanie wiersza L. J. Kerna Piotru艣 i powietrze. Rozmowa na podstawie wys艂uchanego utworu.
☆ Eksperymenty
- Czy powietrze istnieje? - puszczanie baniek, nadmuchiwanie balon贸w, powolne wypuszczanie powietrza w kierunku twarzy; wdechy i wydechy; obserwacja 艣wieczek; obserwacja dzia艂a艅 wiatru (np. ko艂ysanie si臋 ga艂臋zi, drzew)
☆ Zabawy plastyczne
- Malowane powietrzem - barwienie wody, 艂膮czenie z wybranymi kolorami; upuszczanie zabarwionej wody pipetami na kartk臋, nadanie kszta艂tu.
- Konstrukcja latawca.
呕YWIO艁 ZIEMIA
☆ Wprowadzenie - rozmowa na temat naszej planety Ziemi; poznanie budowy ziemi, niekt贸rymi rodzajami gleb, wskazanie bogactw natury/ziemi. Tworzenie mapy poj臋膰.
☆ Wys艂uchanie wiersza M. Terlikowskiej W臋glowa rodzinka. Rozmowa na podstawie wys艂uchanego utworu.
☆ Zabawy z piaskiem:
- pisanie na piasku (nauka liter), figur geometrycznych;
- prace plastyczne, dekoracje z masy piaskowej;
- zabawa w poszukiwaczy z艂ota, wy艂awianie.
- Z czego sk艂ada si臋 gleba? - nape艂nienie butelek r贸偶nymi rodzajami gleby; obserwowanie materia艂u za pomoc膮 lupy.
呕YWIO艁 WODA
☆ Wprowadzenie - Po co potrzebna jest woda? Ile jest wody na 艣wiecie? Gdzie znajduje si臋 woda? Zapoznanie z r贸偶nymi rodzajami opad贸w. Tworzenie mapy poj臋膰.
☆ Zagadki s艂uchowe Odg艂osy wody.
☆ S艂uchanie opowiadania H. Bechlerowej Jedna srebrna kropla. Rozmowa na podstawie wys艂uchanego utworu.
☆ Zabawy z wod膮
- wy艂awianie r贸偶nych przedmiot贸w z wody (nakr臋tek, rybek), literowych, sylabowych, z figurami geometrycznymi;
- malowanie balonami wodnymi; rzut balonami do celu;
- wodny tor przeszk贸d
☆ Eksperymenty
- W臋druj膮ca woda
- Woda, kt贸ra nie ucieka - przykrycie podstawk膮 wody w szklance i odwr贸cenie do g贸ry dnem; podci艣nienie nie pozwoli na wylanie wody po puszczeniu podstawki.
- Czy woda jest magiczna? - badanie napi臋cia powierzchniowego przy pomocy po艅czochy lub pi艂ki pingpongowej.
- Gdzie jest woda? - poszukiwanie wody za pomoc膮 chusteczek higienicznych (zawilgotnienie 艣wiadczy o obecno艣ci wody).
呕YWIO艁 OGIE艃
☆ Wprowadzenie - Co dobrego daje nam ogie艅? Tworzenie mapy poj臋膰.
☆ S艂uchanie opowiadania Po偶ar w lesie. Rozmowa na podstawie wys艂uchanego utworu.
☆ Eksperymenty
- Czego potrzebuje ogie艅, by si臋 pali膰? - 艣wieczki w trzech s艂oikach, do spalania potrzebny jest tlen.
- 艢wieczka pod wod膮 - zapalona 艣wieczka na wodzie, przykrycie szklank膮; ogie艅 bez tlenu ga艣nie.