呕YWIO艁Y 馃寠馃尓馃敟

 

PROPOZYCJA ZAJ臉膯

MATERIA艁Y DO POBRANIA

Cele og贸lne:
馃憠 rozwijanie zainteresowania przyrod膮 o偶ywion膮 i nieo偶ywion膮;
馃憠 wdra偶anie do eksperymentowania, obserwowania, poszukiwania, formu艂owania wniosk贸w;
馃憠 kszta艂towanie postawy proekologicznej;
馃憠 uwra偶liwienie na pi臋kno 艣rodowiska przyrodniczego.


呕YWIO艁 POWIETRZE

☆ Wprowadzenie - rozmowa z dzie膰mi Czy powietrze istnieje? Czy mo偶na je zobaczy膰, pow膮cha膰? Wyja艣nienie roli wiatru w 偶yciu cz艂owieka. Tworzenie mapy poj臋膰.

☆ Zabawy i 膰wiczenia oddechowe

  • Pi贸rko - kto d艂u偶ej utrzyma pi贸rko w powietrzu.
  • Wiatraki - dmuchanie na wiatraczki.
  • Ba艅ki - puszczanie b膮belk贸w/tworzenie piany przez dmuchanie w s艂omk臋 zanurzon膮 w kubku z wod膮.

☆ S艂uchanie wiersza L. J. Kerna Piotru艣 i powietrze. Rozmowa na podstawie wys艂uchanego utworu.

☆ Eksperymenty

  • Czy powietrze istnieje?puszczanie baniek, nadmuchiwanie balon贸w, powolne wypuszczanie powietrza w kierunku twarzy; wdechy i wydechy; obserwacja 艣wieczek; obserwacja dzia艂a艅 wiatru (np. ko艂ysanie si臋 ga艂臋zi, drzew)

☆ Zabawy plastyczne

  • Malowane powietrzem - barwienie wody, 艂膮czenie z wybranymi kolorami; upuszczanie zabarwionej wody pipetami na kartk臋, nadanie kszta艂tu.
  • Konstrukcja latawca.

呕YWIO艁 ZIEMIA

☆ Wprowadzenie - rozmowa na temat naszej planety Ziemi; poznanie budowy ziemi, niekt贸rymi rodzajami gleb, wskazanie bogactw natury/ziemi. Tworzenie mapy poj臋膰.

☆ Wys艂uchanie wiersza M. Terlikowskiej W臋glowa rodzinka. Rozmowa na podstawie wys艂uchanego utworu.

☆ Zabawy z piaskiem:

  • pisanie na piasku (nauka liter), figur geometrycznych;
  • prace plastyczne, dekoracje z masy piaskowej;
  • zabawa w poszukiwaczy z艂ota, wy艂awianie.
☆ Eksperymenty
  • Z czego sk艂ada si臋 gleba? - nape艂nienie butelek r贸偶nymi rodzajami gleby; obserwowanie materia艂u za pomoc膮 lupy.

呕YWIO艁 WODA

☆ Wprowadzenie - Po co potrzebna jest woda? Ile jest wody na 艣wiecie? Gdzie znajduje si臋 woda? Zapoznanie z r贸偶nymi rodzajami opad贸w. Tworzenie mapy poj臋膰.

☆ Zagadki s艂uchowe Odg艂osy wody.

馃摜 ZAGADKI - ODG艁OSY WODY

☆ S艂uchanie opowiadania H. Bechlerowej Jedna srebrna kropla. Rozmowa na podstawie wys艂uchanego utworu.

☆ Zabawy z wod膮

  • wy艂awianie r贸偶nych przedmiot贸w z wody (nakr臋tek, rybek), literowych, sylabowych, z figurami geometrycznymi;
  • malowanie balonami wodnymi; rzut balonami do celu;
  • wodny tor przeszk贸d

☆ Eksperymenty

  • W臋druj膮ca woda
  • Woda, kt贸ra nie ucieka - przykrycie podstawk膮 wody w szklance i odwr贸cenie do g贸ry dnem; podci艣nienie nie pozwoli na wylanie wody po puszczeniu podstawki.
  • Czy woda jest magiczna? - badanie napi臋cia powierzchniowego przy pomocy po艅czochy lub pi艂ki pingpongowej.
  • Gdzie jest woda? - poszukiwanie wody za pomoc膮 chusteczek higienicznych (zawilgotnienie 艣wiadczy o obecno艣ci wody).

呕YWIO艁 OGIE艃

☆ Wprowadzenie - Co dobrego daje nam ogie艅? Tworzenie mapy poj臋膰. 

☆ S艂uchanie opowiadania Po偶ar w lesie. Rozmowa na podstawie wys艂uchanego utworu.

☆ Eksperymenty

  • Czego potrzebuje ogie艅, by si臋 pali膰? - 艣wieczki w trzech s艂oikach, do spalania potrzebny jest tlen.
  • 艢wieczka pod wod膮 - zapalona 艣wieczka na wodzie, przykrycie szklank膮; ogie艅 bez tlenu ga艣nie.

Pozdrawiam, Marta 馃檵‍♀️