JAK NAUCZYĆ DZIECKO CZYTAĆ?
Etapy nauki czytania:
👉 ZABAWY WPROWADZAJĄCE - ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne, rytmizujące, doskonalące słuch fonematyczny:
- Ćwiczenia języka i warg - z lusterkiem lub poprzez naśladowanie, zabawy parateatralne.
- Wydłużanie fazy oddechowej - zdmuchiwanie świeczek, piór, bibuły, papierowych statków.
- Ćwiczenia logorytmiczne i słowno-rytmiczne.
- Rozpoznawanie dźwięków; wyróżnianie głosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie; podawanie liczby wyrazów w zdaniu, sylab w wyrazie, zabawy z paronimami.
👉 Nauka samogłosek prymarnych w toku zabaw - A, U, I i kolejno Ó, O, E, Y.
- Prezentacja plansz z literami, wypowiadanie samogłosek podczas zabaw naśladowczych: Aaa (ziewanie), Uuu (odgłos małpki, start samolotu lub zdziwienie), Iii (odgłos świnki), Eee (odmowa, płacz), Ooo (zdziwienie), Yyy (przeciąganie się).
- Różnicowanie samogłosek (wskazywanie wypowiedzianej samogłoski i odwrotnie).
- Czytanie globalne wyrazów dźwiękonaśladowczych - zabawy dźwiękonaśladowcze, np. odgłosy zwierząt, rzeczy, zjawisk atmosferycznych, pojazdów - MIAUU, KWA KWA, GĘ GĘ itp.; rozpoznawanie ich zapisu.
👉 Czytanie sylab otwartych.
- Różnicowanie spółgłosek w sylabach otwartych (najpierw P i M) - odczytywanie sylab z tą samą samogłoską, m.in. PA, MA, BA, LA, ME, LE, TE.
- Czytanie pseudowyrazów na sylabach otwartych - łączenie samogłoski z sylabami według schematu: A, E, I, O, U, Y, Ó, np. ame, ema, emy, ómu itp.
- Budowanie wyrazów dwusylabowych z sylab otwartych - PABA, MALA, FAWA itp.
👉 Czytanie sylab zamkniętych.
- Ćwiczenie opozycji - czytanie sylab: PA AP, PE EP, PU UP, PY YP itp.
- Czytanie pseudowyrazów z opozycją: AB LA, EB LE, UL BU, EL BE itp.
👉 Czytanie pozostałych, trudniejszych sylab i prostych zdań.
Etapy nauki pisania - wprowadzanie liter:
👉 Wyodrębnienie wyrazu podstawowego:
- Wyróżnianie głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie
- Wyszukiwanie słów/obrazków rozpoczynających się daną głoską
👉 Praca z wyodrębnionym wyrazem podstawowym:
- podział na sylaby (układanie tyle kartoników, ile jest sylab w wyrazie)
- podział na głoski (układanie tyle kartoników, ile jest głosek)
- podział na samogłoski i spółgłoski - budowanie schematu wyrazu z niebieskich i czerwonych kartoników
👉 Wprowadzenie litery:
- prezentowanie wielkiej i małej litery (drukowanej i pisanej); określanie kształtu liter, podobieństwa do różnych przedmiotów
- czytanie sylab zawierających wprowadzaną literę
👉 Zabawy z literą:
- Wyszukiwanie liter (wielkich i małych) w toku zabaw.
- Wodzenie palcem po literze (na kartonie, kartce, w powietrzu, na plecach kolegi).
- Pisanie na tacce z kaszą manną, piaskiem, kolorowym ryżu lub innym materiale sensorycznym.
- Układanie liter z drucików kreatywnych, lepienie z plasteliny, ozdabianie i dekorowanie litery różnymi materiałami plastycznymi i przyrodniczymi.
- Pisanie litery po śladzie i w liniaturze.
👉 Utrwalanie liter - zabawy z literami i głoskami.
PROPOZYCJE ZABAW:
✅ Globalne czytanie (wyrazy związane z rodziną i najbliższym otoczeniem):
- odczytywanie swojego imienia.
- czytanie prostych rzeczowników, np. MAMA czerwoną czcionką
- czytanie wyrażeń dwuetapowych, np. TATA GOTUJE czarną czcionką
✅ Memory sylabowe/literowe (dopasowywanie sylabowych połówek/liter):
- odszukiwanie sylabowych połówek/liter na nakrętkach plastikowych lub od słoików,
- odszukiwanie sylabowych połówek na plastikowych łyżkach
- zabawa w parkowanie (sylabowe połówki) - dopasowywanie auta do garażu
- łączenie sylabowych połówek na papierowych talerzykach
- kręgle sylabowe (zbijanie butelek piłką z odpowiednią sylabą)
- przetwory do słoika - segregowanie liter na warzywach i owocach do słoików z tą samą literą
- wrzucanie do sylabowych kubków żetony z taką samą sylabą
- wydrukowane kartoniki lub obrazki z sylabami
- tworzenie sylabowych par wielkich i małych - la LA
✅ Łączenie różnych sylab, tworzenie prostych wyrazów z sylab/liter:
- puzzle sylabowe/literowe
- łączenie sylab, liter na klockach
- wyszukiwanie niepasujących sylab z szeregu - la, la, ta, la
- Kolorowanie według kodu.
- Loteryjka sylabowa/literowa - powiedz wyraz rozpoczynający się ostatnią sylabą/literą poprzedniego.
- Wymień jak najwięcej danych przedmiotów rozpoczynających się literą.
- Sylabowe, literowe obrazki klamerkowe - zaznaczanie sylaby, litery klamerką.
- Paronimy - wybieranie podobnych wyrazów zbliżonych do siebie artykulacyjnym, np. Tomek-domek (na obrazkach)
MATERIAŁY DO POBRANIA:
🔤Delfinki poznają literę „O”
Ten tydzień w naszej grupie był pełen nowych wyzwań edukacyjnych – Delfinki wkroczyły w świat liter i cyfr, ucząc się w radosny, aktywny i wielozmysłowy sposób. 🔡 Litera „O, o” – mała i wielka. Dzieci zapoznały się z literą „O” – zarówno małą, wielką, pisaną, jak i drukowaną. Wspólnie wyszukiwaliśmy przedmioty i wyrazy rozpoczynające się głoską „o” (np. oko, ogórek, osa). Wykonywaliśmy ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie kółek, owali i „oczka litery O”, aby ręka stawała się coraz sprawniejsza do pisania. ✍️Dzieci w zabawie ruchowej układały literę „O” z własnych rąk, sznurków, klocków i hula-hopów.
🗣 Samogłoski i spółgłoski
Podczas zajęć Delfinki dowiedziały się, że litery dzielą się na samogłoski i spółgłoski. Odkryliśmy, że litera „O” należy do samogłosek. Ćwiczyliśmy słuch fonematyczny – dzieci powtarzały, rozpoznawały i wskazywały głoski w wyrazach, a także tworzyły krótkie rymowanki z „O”.
🌟 Podsumowanie
Zajęcia z literą „O” pokazały, że nauka w przedszkolu to nie tylko teoria, ale także radość odkrywania. Dzięki połączeniu ruchu, zabawy, muzyki, plastyki i matematyki Delfinki zapamiętały nowe treści w naturalny sposób. Teraz już wiedzą, jak wygląda litera „O” w każdej formie, że jest samogłoską.





























