CZYTANIE I PISANIE ~ KROK PO KROKU


JAK NAUCZYĆ DZIECKO CZYTAĆ?

ELEMENTARNA NAUKA CZYTANIA I PISANIA W PRZEDSZKOLU

Etapy nauki czytania:

👉 ZABAWY WPROWADZAJĄCE - ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne, rytmizujące, doskonalące słuch fonematyczny:

  • Ćwiczenia języka i warg - z lusterkiem lub poprzez naśladowanie, zabawy parateatralne.
  • Wydłużanie fazy oddechowej - zdmuchiwanie świeczek, piór, bibuły, papierowych statków.
  • Ćwiczenia logorytmiczne i słowno-rytmiczne.
  • Rozpoznawanie dźwięków; wyróżnianie głosek w nagłosie, wygłosie, śródgłosie; podawanie liczby wyrazów w zdaniu, sylab w wyrazie, zabawy z paronimami.

👉 Nauka samogłosek prymarnych w toku zabaw - A, U, I i kolejno Ó, O, E, Y.

  • Prezentacja plansz z literami, wypowiadanie samogłosek podczas zabaw naśladowczych: Aaa (ziewanie), Uuu (odgłos małpki, start samolotu lub zdziwienie), Iii (odgłos świnki), Eee (odmowa, płacz), Ooo (zdziwienie), Yyy (przeciąganie się).

👉 Powtarzanie samogłosek (takich samych - AAA, OOO, różnych - AEI).

  • Różnicowanie samogłosek (wskazywanie wypowiedzianej samogłoski i odwrotnie).

  • Czytanie globalne wyrazów dźwiękonaśladowczych - zabawy dźwiękonaśladowcze, np. odgłosy zwierząt, rzeczy, zjawisk atmosferycznych, pojazdów - MIAUU, KWA KWA, GĘ GĘ itp.; rozpoznawanie ich zapisu.
             📤  WYRAZY DŹWIĘKONAŚLADOWCZE pdf

👉 Czytanie sylab otwartych.

  • Różnicowanie spółgłosek w sylabach otwartych (najpierw P i M) - odczytywanie sylab z tą samą samogłoską, m.in. PA, MA, BA, LA, ME, LE, TE.
  • Czytanie pseudowyrazów na sylabach otwartych - łączenie samogłoski z sylabami według schematu: A, E, I, O, U, Y, Ó, np. ame, ema, emy, ómu itp.
  • Budowanie wyrazów dwusylabowych z sylab otwartych - PABA, MALA, FAWA itp.


    👉 Czytanie sylab zamkniętych.

    • Ćwiczenie opozycji - czytanie sylab: PA AP, PE EP, PU UP, PY YP itp.
    • Czytanie pseudowyrazów z opozycją: AB LA, EB LE, UL BU, EL BE itp.

    👉 Czytanie pozostałych, trudniejszych sylab i prostych zdań.




    Etapy nauki pisania - wprowadzanie liter:

    👉 Wyodrębnienie wyrazu podstawowego:

    • Wyróżnianie głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie
    • Wyszukiwanie słów/obrazków rozpoczynających się daną głoską

    👉 Praca z wyodrębnionym wyrazem podstawowym:

    • podział na sylaby (układanie tyle kartoników, ile jest sylab w wyrazie)
    • podział na głoski (układanie tyle kartoników, ile jest głosek)
    • podział na samogłoski i spółgłoski - budowanie schematu wyrazu z niebieskich i czerwonych kartoników

    👉 Wprowadzenie litery:

    • prezentowanie wielkiej i małej litery (drukowanej i pisanej); określanie kształtu liter, podobieństwa do różnych przedmiotów

    • czytanie sylab zawierających wprowadzaną literę

    👉 Zabawy z literą:

    • Wyszukiwanie liter (wielkich i małych) w toku zabaw.

    • Wodzenie palcem po literze (na kartonie, kartce, w powietrzu, na plecach kolegi).
    • Pisanie na tacce z kaszą manną, piaskiem, kolorowym ryżu lub innym materiale sensorycznym.

    • Układanie liter z drucików kreatywnych, lepienie z plasteliny, ozdabianie i dekorowanie litery różnymi materiałami plastycznymi i przyrodniczymi.

    • Pisanie litery po śladzie i w liniaturze.

    👉 Utrwalanie liter - zabawy z literami i głoskami.

    PROPOZYCJE ZABAW:

     Globalne czytanie (wyrazy związane z rodziną i najbliższym otoczeniem):

    • odczytywanie swojego imienia.

    • czytanie prostych rzeczowników, np. MAMA czerwoną czcionką
    • czytanie wyrażeń dwuetapowych, np. TATA GOTUJE czarną czcionką

    ✅ Memory sylabowe/literowe (dopasowywanie sylabowych połówek/liter):

    • odszukiwanie sylabowych połówek/liter na nakrętkach plastikowych lub od słoików,
    • odszukiwanie sylabowych połówek na plastikowych łyżkach
    • zabawa w parkowanie (sylabowe połówki) - dopasowywanie auta do garażu 
    • łączenie sylabowych połówek na papierowych talerzykach

    • kręgle sylabowe (zbijanie butelek piłką z odpowiednią sylabą)

    • przetwory do słoika - segregowanie liter na warzywach i owocach do słoików z tą samą literą

    • wrzucanie do sylabowych kubków żetony z taką samą sylabą

    • wydrukowane kartoniki lub obrazki z sylabami

    • tworzenie sylabowych par wielkich i małych - la LA

    ✅ Łączenie różnych sylab, tworzenie prostych wyrazów z sylab/liter:

    • puzzle sylabowe/literowe
    • łączenie sylab, liter na klockach

    • wyszukiwanie niepasujących sylab z szeregu - la, la, ta, la

    ✅ Inne propozycje zabaw:

    • Kolorowanie według kodu.

    • Loteryjka sylabowa/literowa - powiedz wyraz rozpoczynający się ostatnią sylabą/literą poprzedniego.

    • Wymień jak najwięcej danych przedmiotów rozpoczynających się literą.

    • Sylabowe, literowe obrazki klamerkowe - zaznaczanie sylaby, litery klamerką.

    • Paronimy - wybieranie podobnych wyrazów zbliżonych do siebie artykulacyjnym, np. Tomek-domek (na obrazkach)

    MATERIAŁY DO POBRANIA:
















    🔤Delfinki poznają literę „O”


    Ten tydzień w naszej grupie był pełen nowych wyzwań edukacyjnych – Delfinki wkroczyły w świat liter i cyfr, ucząc się w radosny, aktywny i wielozmysłowy sposób. 🔡 Litera „O, o” – mała i wielka. Dzieci zapoznały się z literą „O” – zarówno małą, wielką, pisaną, jak i drukowaną. Wspólnie wyszukiwaliśmy przedmioty i wyrazy rozpoczynające się głoską „o” (np. oko, ogórek, osa). Wykonywaliśmy ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie kółek, owali i „oczka litery O”, aby ręka stawała się coraz sprawniejsza do pisania. ✍️Dzieci w zabawie ruchowej układały literę „O” z własnych rąk, sznurków, klocków i hula-hopów.


    🗣 Samogłoski i spółgłoski

    Podczas zajęć Delfinki dowiedziały się, że litery dzielą się na samogłoski i spółgłoski. Odkryliśmy, że litera „O” należy do samogłosek. Ćwiczyliśmy słuch fonematyczny – dzieci powtarzały, rozpoznawały i wskazywały głoski w wyrazach, a także tworzyły krótkie rymowanki z „O”.




    🌟 Podsumowanie

    Zajęcia z literą „O” pokazały, że nauka w przedszkolu to nie tylko teoria, ale także radość odkrywania. Dzięki połączeniu ruchu, zabawy, muzyki, plastyki i matematyki Delfinki zapamiętały nowe treści w naturalny sposób. Teraz już wiedzą, jak wygląda litera „O” w każdej formie, że jest samogłoską.

    Pozdrawiam, Marta Rejman 🙋‍♀️