Cele og贸lne:
Cele operacyjne (szczeg贸艂owe), DZIECKO:
TYDZIE艃 PIRACKI
Cele og贸lne:
Cele operacyjne (szczeg贸艂owe), DZIECKO:
Pomoce dydaktyczne:
PRZEBIEG
DZIE艃 I
1. Przygotowanie dekoracji sali, napis贸w, gad偶et贸w.
2. Wprowadzenie List w butelce:
- odnalezienie przez dzieci listu w butelce;
- zaproszenie do wsp贸lnych pirackich zabaw i poszukiwania skarb贸w.
3. Burza m贸zg贸w Kto to jest pirat?
- poznanie historii s艂ynnego pirata z bajki Piotru艣 Pan, Kapitan Haka - czytanie fragmentu przez nauczyciela, ogl膮danie na ekranie;
- opisywanie wygl膮du pirata
- zwr贸cenie uwagi na charakterystyczne zachowania pirat贸w (negatywne i pozytywne).
- Jak wygl膮da z艂y pirat?
- Jak wygl膮da smutny pirat?
- Jak wygl膮da pirat, kt贸ry skrada si臋 po skarb?
- Jak wygl膮da pirat, kt贸ry odnalaz艂 skarb?
- Jak wygl膮da pirat uciekaj膮cy przed burz膮?
6. Wykonanie pracy plastycznej Pirat.
DZIE艃 II
1. Pasowanie na pirata:
- kapitan (nauczyciel) dotyka ramienia ka偶dego dziecka flag膮 pirack膮 i wypowiada formu艂臋 pasowania: Na z艂ote monety, srebrne 艂y偶ki i wszystkie diamenty 艣wiata - pasuj臋 Was na pirata;
- wr臋czenie odznak pirackich.
2. Nauka hymnu pirackiego Bum cyk cyk.
3. Zabawa ruchowa ze 艣piewem P艂yn膮 statki z bananami z wykorzystaniem rekwizyt贸w.
4. Wykonanie czapek pirackich - praca plastyczna.
DZIE艃 III
1. Rozwi膮zywanie pirackich zagadek:
- Co to jest? Na pewno szybko odpowiecie, ca艂y 艣wiat na tej kartce znajdziecie?
- Pod dow贸dztwem kapitana p艂ywa po morzach i oceanach.
- Ona ca艂e swoje 偶ycie w wodzie p艂ywa znakomicie. Na jej cieniutkie ko艣ci, wszyscy m贸wi膮, 偶e to o艣ci.
- 呕eby portu odszuka膰 statkom by艂o 艂atwiej, noc膮 mruga bardzo silnym 艣wiat艂em.
- Unosi szybowce, popycha 偶aglowce, obraca wiatraki. Kto to taki
3. Wykonanie pirackich naszyjnik贸w z wykorzystaniem dost臋pnych materia艂贸w (makaron, s艂omki, koraliki, rzemyki).
DZIE艃 IV
1. Zorganizowanie pirackich zawod贸w:
- Papierowe statki - dzieci w pozycji le偶膮cej (na brzuchu) dmuchaj膮 w papierowe statki tak, aby posuwa艂y si臋 do przodu. Wygrywa dru偶yna, kt贸rej wszyscy cz艂onkowie przenios膮 statek za lini臋 mety.
- Wy艣cig w workach - wygrywa dru偶yna, w kt贸rej wszyscy uczestnicy pokonaj膮 wyznaczon膮 tras臋 wy艣cigu.
- Przeci膮ganie liny - wygrywa dru偶yna, kt贸ra przeci膮gnie cz臋艣膰 liny z chustk膮 (zawi膮zan膮 na 艣rodku) na swoj膮 stron臋.
- Bitwa morska na kule armatnie - wygrywa dru偶yna, kt贸rej ilo艣膰 kul z papieru przerzucona na stron臋 dru偶yny przeciwnej w wyznaczonym czasie b臋dzie wi臋ksza.
- Piracki tor przeszk贸d - wygrywa dru偶yna, kt贸ra jako pierwsza pokona tor przeszk贸d.
- Sztorm - podrzucanie lekkich przedmiot贸w, kt贸re nie mog膮 spa艣膰.
- S艂o艅ce 艣wieci, deszcz pada - na has艂o: s艂o艅ce 艣wieci dzieci wachluj膮 chust膮; deszcz pada dzieci chowaj膮 si臋 pod chust臋;
- P艂ywanie w morzu - dzieci wachluj膮 chust膮, tworz膮c fal臋, podczas gdy jedna osoba le偶y w 艣rodku i na艣laduje ruchy p艂ywania.
DZIE艃 V
1. Wyprawa po skarb pirat贸w - dzieci otrzymuj膮 map臋 skarb贸w i wyruszaj膮 na poszukiwania skarb贸w w ogrodzie przedszkolnym.
2. Fotobudka - wykonanie 艣miesznych, pirackich zdj臋膰 z wykorzystaniem wcze艣niej przygotowanych rekwizyt贸w i fotobudek.
3. Zabawy pirackie (swobodne) w ogrodzie przedszkolnym.
4. Wr臋czenie Dyplom贸w Pirata, podzi臋kowanie za wsp贸ln膮 zabaw臋.
TYDZIE艃 BA艢NIOWY
Cele og贸lne:
Cele operacyjne (szczeg贸艂owe), DZIECKO:
Pomoce dydaktyczne:
PRZEBIEG
DZIE艃 I - DZIE艃 CZERWONEGO KAPTURKA
1. Przygotowanie dekoracji sali, rekwizyt贸w itp.
2. Wprowadzenie - zaproszenie dzieci do krainy ba艣ni i bajek poprzez wypicie magicznego napoju. Nauczyciel wypowiada zakl臋cie: Garstka fantazji, szczypta rado艣ci, niech dzi艣 ta grupa w bajce zago艣ci. Wszyscy siedz膮 w kr臋gu, a kubek jest przekazywany z r膮k do r膮k.
3. Kto zosta艂 zaczarowany? - dzieci w kr臋gu siedz膮 z g艂owami pochylonymi do przodu; nauczyciel przykrywa jedno dziecko chust膮. Pozosta艂e dzieci pr贸buj膮 odgadn膮膰, kogo nie ma.
4. Poinformowanie o 艣wi臋cie Czerwonego Kapturka:
- wys艂uchanie ba艣ni czytanej przez nauczyciela wzbogacone o inscenizacj臋;
- uk艂adanie ilustracje do bajki w kolejno艣ci chronologicznej;
- pr贸by oceny postaw bohater贸w bajki przez dzieci;
- zabawa ruchowa Kapturek idzie przez las - dzieci maszeruj膮 i obserwuj膮 sylwety pokazywane przez nauczyciela (wilk - skradaj膮 si臋, Czerwony Kapturek - maszeruj膮, babcia - k艂ad膮 si臋 na pod艂odze, le艣niczy - gro偶膮 palcem raz jednej, raz drugiej r臋ki).
DZIE艃 II
1. Rekwizyty - na podstawie wylosowanych przedmiot贸w z czarodziejskiego worka dzieci odgaduj膮 tytu艂y bajek i ba艣ni (kapelusz, groch, lustro, rybka itp.).
2. Skojarzenia - dzieci losuj膮 koperty z obrazkami charakterystycznymi dla danego utworu, ich zadaniem jest odgadni臋cie, o jaki utw贸r chodzi:
- ogon, w膮sy, buty, kapelusz
- siostra, brat, chatka, pierniki
- pantofelek, ksi膮偶臋, wr贸偶ka
- mi贸d, K艂apouchy, Krzy艣
4. Rozwi膮zywanie ba艣niowych zagadek:
- Jaka to dziewczyna mia艂a pracy wiele? A na wielkim balu gubi pantofelek
- Chocia偶 k艂opoty z wilkiem mia艂a, wysz艂a z opresji zdrowa i ca艂a.
- Jaka to bajka, w kt贸rej brat i siostrzyczka trafiaj膮 w lesie na chatk臋 z pierniczka?
- Trzech r贸偶nych braci domki zbudowa艂o, lecz tylko temu z cegie艂 przetrwa膰 si臋 uda艂o.
- Kiedy z krasnoludkami w lesie zamieszka艂a, niedobra czarownica zatrute jab艂ko jej da艂a.
- Ch艂opiec z drewna wystrugany, c贸偶 to za k艂amczuszek znany?
- Ma艂a, z艂ota w morzy p艂ywa艂a, 偶ony rybaka 偶yczenia spe艂nia艂a.
- Gdy potar艂 lamp臋 zakurzon膮, od razu mia艂 rzecz wymarzon膮.
- Najs艂ynniejsza pszcz贸艂ka, Gucia przyjaci贸艂ka.
- Jaka osoba z dawnych bajek z miot艂膮 si臋 nie rozstaje wcale?
- Ostre wrzeciono do r臋ki wzi臋艂a, uk艂u艂a si臋 w palec, na 100 lat zasn臋艂a.
- P贸艂 kobieta i p贸艂 ryba. Kt贸偶 to jest, powiecie chyba?
DZIE艃 III
1. Uk艂adanie puzzli liczbowych oraz literowych z motywem ba艣niowym.
2. Rozwi膮zywanie ba艣niowych kart pracy, kolorowanie obrazk贸w.
3. Wykonanie pracy plastycznej Galeria bajkowych postaci.
DZIE艃 IV
1. Zabawa dramowa - odgrywanie kr贸tkich scenek z wybranych ba艣ni w grupach.
2. Ba艣niowe zawody:
- Przypnij, odepnij - nauczyciel rozwiesza w ogrodzie przedszkolnym sznurek, a na nim przyczepia emblematy z ba艣ni. Dzieci losuj膮 dru偶yny, ich zadaniem jest jak najszybsze odczepienie atrybutu ze swojej ba艣ni ze sznurka. Wygrywa dru偶yna, kt贸ra prawid艂owo i najszybciej wykona zadanie.
- Jak Kopciuszek - oddzielanie grochu od fasoli; wygrywa dru偶yna, kt贸ra wykona zadanie, jako pierwsza.
DZIE艃 V
1. Zabawy w ogrodzie przedszkolnym:
- Traf w czarownic臋 - celowanie do otworu w kartonowej postaci czarownicy kulami z papieru.
- Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy.
- G膮ski, g膮ski do domu.
- rozmowy z dzie膰mi na temat wybranych przez siebie postaci;
- przygotowanie masek i stroj贸w bajkowych.
4. Rozdanie dyplom贸w za udzia艂 we wsp贸lnych zabawach.
TYDZIE艃 TANECZNY
Cele og贸lne:
Cele operacyjne (szczeg贸艂owe), DZIECKO:
Pomoce dydaktyczne:
PRZEBIEG
DZIE艃 I
1. Przygotowanie dekoracji.
2. Wprowadzenie - zabawa muzyczno- ruchowa Dzie艅doberek.
3. Zabawa muzyczno-ruchowa Dw贸m ta艅czy膰 si臋 zachcia艂o.
4. Zabawa dydaktyczna Jaki to taniec? - dzieci odgaduj膮 rodzaj ta艅ca przedstawionego na ilustracjach lub przy pomocy element贸w garderoby.
5. Jaka to melodia? - dzieci wskazuj膮 odpowiedni rodzaj ta艅ca na ilustracji po wys艂uchaniu nagrania.
6. Zabawa rytmiczna przy muzyce My klepiemy do rytmu - dzieci rytmicznie uderzaj膮 r臋koma w foli臋, na kt贸rej mieszaj膮 kolory: z贸艂艂ty, czerwony i niebieski.
7. Swobodne improwizacje muzyczno-ruchowe do wybranych utwor贸w muzyki powa偶nej.
DZIE艃 II
1. Zabawa muzyczno-ruchowa Ram, sam, sam.
2. Improwizacja ruchowa do utworu Alunelul.
3. Zabawa przy utworze Paj膮czek - Le Basque Marais’a (improwizacja ruchowa oraz instrumentalna).
4. Aktywne s艂uchanie muzyki Marsz Radeckiego (wed艂ug metody B. Strauss).
5. Zabawa rytmiczna Osiem kratek wed艂ug M. Tomaszewskiej.
6. Zabawa rytmiczna G膮sienice Basi wed艂ug M. Tomaszewskiej.
7. Zabawa rytmiczna Nogi stonogi wed艂ug M. Tomaszewskiej.
8. Swobodne improwizacje muzyczno-ruchowe do wybranych utwor贸w muzyki powa偶nej.
DZIE艃 III
1. Zabawa muzyczna Pi臋膰 ma艂ych ma艂pek.
2. Zabawa muzyczno-ruchowa Pomagator.
3. Zapoznanie z polskim ta艅cem narodowym Polonez:
- os艂uchanie si臋 z melodi膮 poloneza (muzyka z filmu Pan Tadeusz);
- ogl膮danie wyst臋pu zespo艂u ludowego w ta艅cu polonez;
- okre艣lanie cech ta艅ca: nastroju, rytmu itp.;
- swobodne improwizacje ruchowe z chustkami do melodii poloneza;
- pr贸ba nauki krok贸w poloneza.
- os艂uchanie si臋 z melodi膮 krakowiaka i polki;
- ogl膮danie wyst臋pu zespo艂u ludowego w ta艅cu krakowiak i polka;
- pr贸ba nauki krok贸w krakowiaka i polki.
- ogl膮danie fragment贸w wybranych styl贸w ta艅ca;
- wskazywanie rodzaju ta艅ca na ilustracji do wys艂uchanej muzyki.
- rozmowa o ulubionym rodzaju ta艅ca;
- zaprojektowanie dla siebie stroju tanecznego.
DZIE艃 IV
1. Zabawa muzyczno-ruchowa Ty skacz.
2. Zabawa taneczna Zygzak.
3. Zapoznanie z rosyjskim ta艅cem narodowym Kazaczok:
- os艂uchanie si臋 z melodi膮 ta艅ca rosyjskiego;
- ogl膮danie wyst臋pu zespo艂u ludowego w ta艅cu kazaczok;
- pr贸ba nauki krok贸w ta艅ca kazaczok.
- os艂uchanie si臋 z melodi膮 ta艅ca greckiego;
- ogl膮danie wyst臋pu zespo艂贸w w ta艅cu zorba;
- pr贸ba nauki krok贸w ta艅ca
DZIE艃 V
1. Przypomnienie wszystkich poznanych styl贸w i rodzaj贸w ta艅ca.
2. Wykonywanie znanych uk艂ad贸w choreograficznych poznanych w ci膮gu roku.
3. Zabawy muzyczno-rytmiczno-ruchowe wed艂ug pomys艂u dzieci.
4. Rozdanie dyplom贸w za udzia艂 we wsp贸lnych zabawach.
TYDZIE艃 OLIMPIJSKI
Cele og贸lne:
Cele operacyjne (szczeg贸艂owe), DZIECKO:
Pomoce dydaktyczne:
1. Przygotowanie dekoracji.
2. Zabawa wprowadzaj膮ca Witamy si臋 cz臋艣ciami cia艂a (wed艂ug metody Ruchu Rozwijaj膮cego W. Sherborne).
3. Zabawa ruchowa ze 艣piewem Stary Nied藕wied藕 mocno 艣pi.
4. Burza m贸zg贸w - Dlaczego nale偶y uprawia膰 sport?
5. Zapoznanie z wybranymi dyscyplinami sportowymi, dobieranie atrybut贸w do dyscyplin.
6. 膯wiczenie ruchowe Wylosuj 膰wiczenie.
DZIE艃 II
1. Zabawa ruchowa Balonik.
2. Zabawa integracyjna Pi艂ka parzy.
3. Zapoznanie z poj臋ciem Igrzyska Olimpijskie, wskazanie na ich symbole: flag臋 olimpijsk膮 oraz znicz; wskazywanie koloru k贸艂 i ich liczby na fladze olimpijskiej.
4. 4. Rozwi膮zywanie zagadek zwi膮zanych ze sportem.
5. 5. Wykonanie pracy plastycznej Igrzyska Olimpijskie.
DZIE艃 III
1. Zabawa muzyczno-ruchowa ze 艣piewem Moja Ulijanko.
2. Zabawy w ogrodzie przedszkolnym:
- zabawa ruchowa Paj膮k i muchy
- zabawa ruchowa Chodzi lisek ko艂o drogi
- gra w klasy
- dowolne skoki na skakankach
- zabawa dru偶ynowa Dwa ognie
- zabawa Murarz
DZIE艃 IV
1. Zabawa ruchowa ze 艣piewem K贸艂ko graniaste.
2. Zabawa muzyczno-ruchowa Jaworowi ludzie.
3. Zabawa ze 艣piewem Ojciec Wirgiliusz.
4. Zabawa ze 艣piewem Mam chusteczk臋 haftowan膮.
5. Rozwi膮zywanie kart pracy, kolorowanie obrazk贸w zwi膮zanych ze sportem.
DZIE艃 V
1. Zorganizowanie zawod贸w - Igrzysk Olimpijskich. Konkurencje:
- rzuty woreczkiem do celu;
- przenoszenie pi艂ki na 艂y偶ce;
- przeci膮ganie liny;
- skoki w workach;
- tor przeszk贸d.
TYDZIE艃 TEATRALNY
Cele og贸lne:
Cele operacyjne (szczeg贸艂owe), DZIECKO:
Pomoce dydaktyczne:
PRZEBIEG
DZIE艃 I
1. Wprowadzenie - naprowadzenie zagadk膮:
Jak si臋 nazywa taki budynek, w kt贸rym zobaczysz scen臋, kurtyn臋? Krzes艂a tam stoj膮 rz膮d za rz臋dem, a ja tam bajk臋 ogl膮da膰 b臋d臋.
2. Zaznajomienie z terminologi膮 zwi膮zan膮 z teatrem:
- poszerzanie wiedzy o nowe poj臋cia (kurtyna, widownia, rekwizyty itp.);
- zapoznanie z r贸偶nymi formami teatralnymi.
4. Wys艂uchanie piosenki Magiczne miejsce, nauka s艂贸w piosenki metod膮 ze s艂uchu.
5. Wykonanie pracy plastycznej Scena teatralna.
DZIE艃 II
1. Powitanie - wypowiadanie s艂贸w Dzie艅 dobry z r贸偶nym nat臋偶eniem g艂osu (szeptem, p贸艂g艂osem, krzykiem), najpierw nauczyciel, nast臋pnie dzieci.
2. Zabawa integracyjna Lustro - powtarzanie min i gest贸w za partnerem stoj膮cym naprzeciwko, nast臋pnie dzieci zamieniaj膮 si臋 rolami.
3. Zabawa integracyjna G艂uchy telefon.
4. Zabawa Ta rzecz - dzieci przekazuj膮 sobie w kole przedmiot, zachowuj膮c si臋 odpowiednio do polecenia, np. ten przedmiot brzydko pachnie, ta rzecz jest ci臋偶ka itp.
5. Zabawa popularna Pingwin.
DZIE艃 III
1. Zabawa muzyczno-ruchowa ze 艣piewem Mam chusteczk臋 haftowan膮.
2. Zabawa s艂owna Intonacje - powtarzanie przez dzieci jednego zdania wcielaj膮c si臋 w r贸偶ne role (smoka, krasnoludka, 偶o艂nierza itp.).
3. Zabawa integracyjna Siedzi sobie Turek.
4. Zabawa ruchowo-na艣ladowcza Je偶.
5. Zabawy inspirowane przez dzieci w k膮ciku teatralnym.
DZIE艃 IV
1. Zabawa rozwijaj膮ca inwencj臋 ruchow膮 Poruszam si臋 jak…
2. Zabawa integruj膮ca Pomagamy sobie - jedno z dzieci ma na oczach opask臋, idzie w kierunku wyznaczonego celu prowadzone przez drugie dziecko.
3. Rozwi膮zywanie kart pracy, kolorowanie tematycznych obrazk贸w.
4. Zabawy inspirowane przez dzieci w k膮ciku teatralnym.
DZIE艃 V
1. Zabawa integracyjna Iskierka przyja藕ni.
2. Ogl膮danie przedstawienia teatralnego online/na 偶ywo.
3. Zabawy inspirowane przez dzieci w k膮ciku teatralnym.
4. Rozdanie medali.
TYDZIE艃 KOSMICZNY
Cele og贸lne:
Cele operacyjne (szczeg贸艂owe), DZIECKO:
Pomoce dydaktyczne:
PRZEBIEG
DZIE艃 I
1. Wprowadzenie w tematyk臋 zaj臋膰:
- rozmowa o wszech艣wiecie, planetach, kosmosie;
- ogl膮danie plakatu Uk艂adu S艂onecznego.
3. Wys艂uchanie, nauka i improwizacja ruchowa piosenki W uk艂adzie s艂onecznym.
4. Ogl膮danie filmu edukacyjnego o wszech艣wiecie.
5. Wykonanie pracy plastycznej Uk艂ad S艂oneczny.
DZIE艃 II
1. Zabawa dydaktyczna Kosmiczne puzzle - uk艂adanie puzzli liczbowych przedstawiaj膮cych kosmos i przyklejenie ich na kartk臋.
2.Zabawa ruchowa Ruch na orbicie - jedno dziecko stoi na 艣rodku, a pozosta艂e kr膮偶膮 wok贸艂 niego po orbitach (liniach z bibu艂y).
3. Wykonanie pracy plastycznej Astronauta.
DZIE艃 III
1. Rozwi膮zywanie kosmicznych zagadek.
- Swymi promieniami Ziemi臋 ogrzewa. Znaj膮 j膮 dobrze ludzie i drzewa.
- Mrugaj膮, mrugaj膮, cho膰 oczek nie maj膮. Wida膰 je na niebie, gdy czas spa膰 dla ciebie.
- Co to za okr膮g艂a planeta, na kt贸rej bez wody, tlenu i s艂o艅ca nie by艂oby 偶ycia.
- Kiedy noc膮 s艂o艅ca nie ma ju偶 na niebie; 艣wieci ca艂ym sob膮 lub kawa艂kiem siebie.
3. Wykonanie pracy plastycznej Rakieta.
DZIE艃 IV
1. Masa偶yk relaksacyjny:
By艂a sobie droga mleczna pe艂na wielu b艂yszcz膮cych gwiazd. Na jednej z planet Ufoludek mieszka, co chude n贸偶ki ma. Ma du偶e zielone uszy i szyj臋 d艂ug膮 ma. Dwa okr膮g艂e brzuszki i 艣mieje si臋: ha, ha
2. Joga dla dzieci Wyprawa w kosmos.
3. S艂uchanie i improwizacja ruchowa piosenki Ufoludki z repertuaru Fasolek
4. Wykonanie pracy plastycznej Ufoludek.
DZIE艃 V
1. Zabawa ortofoniczna Kosmiczny j臋zyk (nem, nen, non, trulo, lulo, lilo, bra, bre, bri, bro, ke, ka; aplepaplu, kolosimanus itp.).
2. Wykonywanie kosmicznych do艣wiadcze艅 i eksperyment贸w.
3. Rozdanie dyplom贸w, podzi臋kowanie za udzia艂 w zabawach.
TYDZIE艃 RELAKSACYJNY
(Przedszkolne Spa)
Cele og贸lne:
Cele operacyjne (szczeg贸艂owe), DZIECKO:
Pomoce dydaktyczne:
PRZEBIEG
1. Worek skarb贸w - odgadywanie do jakich zawod贸w nale偶膮 wylosowane akcesoria.
2. Zorganizowanie w sali k膮cik贸w pi臋kno艣ci:
- K膮cik fryzjerski
- K膮cik stylizacji paznokci
- K膮cik wiza偶u
- K膮cik masa偶u
- K膮cik tatua偶u
- K膮cik z si艂owni膮
- Karnet na super fryzur臋
- Karnet na si艂owni臋
- Karnet na tatua偶
- Karnet na manicure
- Karnet na makija偶
- Karnet na zabiegi spa
- Karnet na masa偶























