ADAPTACJA 馃懅馃懄


 


UDANA ADAPTACJA

Okres adaptacji jest niezwykle istotny. Stworzenie dziecku warunk贸w, w kt贸rych b臋dzie w stanie prze偶y膰 roz艂膮k臋 z rodzicami jest kluczowe, poniewa偶 do prawid艂owego rozwoju niezb臋dne jest w pierwszej kolejno艣ci zapewnienie poczucia bezpiecze艅stwa. Maluszki p艂acz膮, to normalne, czasem wpadaj膮 w histeri臋, manifestuj膮 bunt, uciekaj膮 z sali. To dla nich zupe艂nie nowa sytuacja, nowe miejsce, nowi ludzie. Pierwsze chwile s膮 totalnym chaosem, ale to mija... grupa si臋 uspokaja, powoli interesuj膮c si臋 wszystkim dooko艂a.

Drogi Rodzicu!

Sytuacja zwi膮zana z adaptacj膮 powoduje stres zar贸wno w przypadku naczycieli, jak i rodzic贸w, ale przede wszystkim dzieci. Aby pozytywnie zako艅czy膰 proces adaptacyjny dzieci- nowo przyby艂ych przedszkolak贸w wystarczy pami臋ta膰 o kilku z艂otych zasadach.

馃憠 Nim odwiedzisz p-le z dzieckiem - musisz pami臋ta膰 o przekazaniu dziecku informacji o nowym miejscu; opowiedz, co mo偶na robi膰 w przedszkolu itp. Warto przeczyta膰 ksi膮偶k臋 o adaptacji przedszkolaka, np. z serii Julka poznaje 艣wiat - Id臋 do przedszkola. We藕cie udzia艂 w dniach adaptacyjnych, poznajcie nowych koleg贸w z grupy, jeszcze przed rozpocz臋ciem roku przedszkolnego.

馃憠 Wprowad藕 do swoich codziennych czynno艣ci rutyn臋 i rytualizm dzia艂ania, dzi臋ki czemu mo偶liwym b臋dzie cho膰 w pewnym stopniu z艂agodzenie stresu u dziecka.

馃憠 Pami臋taj o nauce samodzielno艣ci dziecka, kt贸re na pewno u艂atwi mu funkcjonowanie w nowym 艣rodowisku.


馃憠 Zajrzyj do przedszkola jeszcze przed rozpocz臋ciem roku, we藕 udzia艂 w zaj臋ciach, dniach adaptacyjnych poprzedzaj膮cych p贸j艣cie do przedszkola.

馃憠 Zawsze dotrzymuj s艂owa! Przychod藕 po dziecko o ustalonej, sta艂ej porze - dzi臋ki temu wzbudzisz w dziecku poczucie zaufania i bezpiecze艅stwa. Czas sp臋dzony w grupie przedszkolnej powinien stopniowo si臋 wyd艂u偶a膰.

馃憠 Po偶egnanie przed sal膮 przedszkoln膮 musi by膰 kr贸tkie - nie rozpaczaj, gdy偶 Twoje emocje bardzo mocno oddzia艂uj膮 w tym momencie na dziecko; wyka偶 entuzjazm, zadowolenie i rado艣膰.



馃憠 Po kilku dniach dziecko mo偶e odczuwa膰 kryzys, ale nie martw si臋, to minie. Nie poddawaj si臋 i uzbr贸j si臋 w cierpliwo艣膰, gdy偶 okres adaptacyjny mo偶e trwa膰 nawet miesi膮c.

馃憠 Zadawanie pyta艅 o prze偶yty dzie艅 w przedszkolu mo偶e by膰 dla dziecka stresuj膮ce, daj mu chwil臋 na oswojenie si臋 z now膮 sytuacj膮, nie ci膮gnij za j臋zyk.

馃憠 Pytaj nauczycieli w razie obaw i w膮tpliwo艣ci. Przede wszystkim im zaufaj!

MODEL BERLI艃SKI - czyli pozytywny start malucha W procesie adaptacji!
馃憠 To nic innego, jak budowanie mostu pomi臋dzy domem, a przedszkolem, budowanie bezpiecznej relacji.
馃憠 Polega na obecno艣ci Rodzica przy dziecku podczas trwania procesu adaptacji.

馃敶 FAZA I - INICJACJA - odwiedziny dziecka z Rodzicem 3 dni z rz臋du, o tej samej porze, na ok.1h (bez opuszczania dziecka). Nauczyciel obserwuje zachowanie dziecko-rodzic i nie wywiera 偶adnej presji, jest bierny.

馃敶 FAZA II - PR脫BNA ROZ艁膭KA - Rodzic nied艂ugo po przyj艣ciu zostawia dziecko na ok.30 minut, po wcze艣niejszym po偶egnaniu. Kiedy dziecko jest spokojne, mo偶na przej艣膰 do kolejnej fazy; je艣li nie (d艂ugi p艂acz,  histeria), nast臋puje powr贸t do I FAZY.

馃敶 FAZA III - STABILIZACJA - dziecko stopniowo zostaje coraz d艂u偶ej w przedszkolu.

馃敶 FAZA KO艃COWA - dziecko zostaje w przedszkolu przewidzian膮 liczb臋 godzin; proces trwa ok. 4 tygodni.




Drogi Nauczycielu!

Przeczytaj o kilku zasadach, kt贸re pomog膮 Ci przetrwa膰 ten trudny okres (by膰 mo偶e jeste艣 pocz膮tkuj膮cym nauczycielem i to w艂a艣nie od wynik贸w procesu adaptacyjnego b臋dzie zale偶a艂a Twoja dalsza 艣cie偶ka zawodowa i kariera...:)).

馃憠 Zaplanuj z wyprzedzeniem przebieg dni adaptacyjnych i pierwszych dni w przedszkolu.

馃憠 Korzystaj ze zbioru zabaw integracyjnych (przygotowanego wcze艣niej spisu).

馃憠 Przygotuj dekoracje powitalne w przedszkolu i upominki dla dzieci, kt贸re mog膮 by膰 w formie dyplomik贸w lub medali. 

馃憠 Przeprowad藕 szczere rozmowy z rodzicami, a na pewno rozwiejesz ich obawy, szereg pyta艅 i w膮tpliwo艣ci.

馃憠 U艣miechaj si臋 przez ca艂y czas! :)

POBIERZ 馃憠 Plakaty adaptacyjne

Zapraszam tutaj, na pewno si臋 przyda podczas organizowania pierwszych dni pobytu dzieci w przedszkolu 

馃憠 Zabawy integracyjne

Co 3-latek umie膰 powinien? 

czyli faza przej艣cia z udanej adaptacji do przyswajania zasad, norm i regu艂 funkcjonowania w grupie

馃懄馃懅 2,5-3-latek powinien:

馃憠 sygnalizowa膰 swoje potrzeby, komunikowa膰 si臋 z otoczeniem 

馃憠 pi膰 z otwartego kubeczka, pos艂ugiwa膰 si臋 widelcem i 艂y偶eczk膮

馃憠 tolerowa膰 inne dzieci (nie prowokowa膰 b贸jek, nie plu膰, nie gry藕膰), pierwsze pr贸by kontrolowania swoich emocji

馃憠 zna膰 sta艂e rytua艂y dnia/偶ycia codziennego 

馃憠 zachowywa膰 w miar臋 swoich mo偶liwo艣ci higien臋 osobist膮  (my膰 r臋ce, z膮bki, za艂atwia膰 i sygnalizowa膰 swoje potrzeby fizjologiczne)

馃憠 samodzielnie rozbiera膰 i ubiera膰 si臋.

WYPRAWKA PRZEDSZKOLAKA

馃敺️ buty na zmian臋, najlepiej zapinane na rzepy; obuwie sportowe (na zaj臋cia gimnastyczne), 

馃敺️ pi偶amka, najlepiej wk艂adana, bez guzik贸w, wi膮za艅 i zapi臋膰; (w przypadku le偶akowania dzieci m艂odszych); lekka po艣ciel, ewentualnie ciep艂y kocyk;

馃敺️ zestaw ubranek na zmian臋 (ca艂y komplet) w podpisanym worku; w przypadku dzieci starszych str贸j gimnastyczny;

馃敺️ artyku艂y higieniczne (myde艂ko, pasta do z臋b贸w, szczoteczka, ma艂y r臋czniczek, chusteczki zwyk艂e i nawil偶ane);

馃敺️ artyku艂y plastyczne (bloki, kredki, plastelina, farby itp.), na pocz膮tku roku zazwyczaj p艂aci si臋 sk艂adk臋 za materia艂y plastyczne, a przedszkole zakupuje wi臋ksz膮 ilo艣膰 potrzebnych rzeczy.



馃摜 PLAKATY 

馃尭 Moje pierwsze Dni Adaptacyjne w „Kropelkach” 馃尭

Pierwsze dni w przedszkolu to zawsze wyj膮tkowy czas – pe艂en emocji, ciekawo艣ci i nowych do艣wiadcze艅. W naszym przedszkolu zadbali艣my o to, by dni adaptacyjne by艂y dla dzieci i rodzic贸w radosnym pocz膮tkiem pi臋knej przygody.馃懀 Pierwsze kroki w sali – maluszki z u艣miechem i lekk膮 niepewno艣ci膮 poznawa艂y swoje nowe miejsce. Kolorowy dywan, zabawki i wsp贸lna muzyka szybko prze艂ama艂y lody. Ta艅ce i zabawy ruchowe sprawi艂y, 偶e dzieci poczu艂y si臋 swobodniej i pewniej w nowym otoczeniu.



馃帹 Tw贸rcze d艂onie w akcji – ogromnym powodzeniem cieszy艂y si臋 stoliki kreatywne. Dzieci lepi艂y, ugniata艂y i formowa艂y r贸偶ne kszta艂ty z mas plastycznych, korzystaj膮c z foremek i wa艂eczk贸w. Powsta艂y kotki, rybki i fantazyjne budowle – a rado艣膰 z tworzenia by艂a bezcenna.




馃枍️Torby „Kropelek”– jednym z wielu  element贸w adaptacji by艂o ozdabianie bawe艂nianych toreb. Ka偶de dziecko stworzy艂o w艂asn膮, niepowtarzaln膮 torb臋 – podpisan膮 imieniem i udekorowan膮 rysunkami. To symbol przynale偶no艣ci do grupy i pi臋kna pami膮tka pierwszych dni.

 
 
馃寠 Sensoryczne odkrycia – nie zabrak艂o tak偶e zabaw wodnych i sensorycznych. Dzieci z rado艣ci膮 zanurza艂y r膮czki w kolorowej wodzie, wy艂awia艂y drobiazgi i eksperymentowa艂y, rozwijaj膮c przy tym wyobra藕ni臋, sprawno艣膰 manualn膮 i zmys艂y.


馃挌 Wsp贸lnota i blisko艣膰 – dni adaptacyjne by艂y tak偶e czasem budowania wi臋zi. Rodzice towarzyszyli swoim pociechom, wspieraj膮c je i razem odkrywaj膮c urok pierwszych chwil w przedszkolu. Dzi臋ki temu dzieci czu艂y si臋 bezpieczne i otwarte na nowe wyzwania.


Dzi臋ki takim spotkaniom adaptacyjnym Kropelki rozpocz臋艂y swoj膮 przygod臋 w przedszkolu z u艣miechem i odwag膮. Pierwsze przyja藕nie ju偶 zacz臋艂y si臋 rodzi膰, a sala pe艂na by艂a 艣miechu i radosnego gwaru.

馃専 Przedszkole to nie tylko miejsce nauki – to przestrze艅, gdzie codziennie dziej膮 si臋 ma艂e-wielkie odkrycia. Dni adaptacyjne by艂y tego najlepszym dowodem. 馃専Najwa偶niejsze: dziecko musi czu膰, 偶e rodzic wierzy w jego mo偶liwo艣ci. Wsparcie, cierpliwo艣膰 i pozytywne nastawienie to klucz do dobrego startu w przedszkolnej przygodzie.✨ Adaptacja to proces, w kt贸rym najwa偶niejsze s膮 cierpliwo艣膰, spok贸j i ciep艂o rodzica. To codzienna praca ma艂ych krok贸w, kt贸re w ko艅cu prowadz膮 do du偶ego sukcesu – u艣miechu dziecka wchodz膮cego do sali z rado艣ci膮.

NA CO ZWR脫CI膯 UWAG臉?!
Przede wszystkim integracja grupy, wytworzenie przyjaznej atmosfery, wzbudzenie zaufania i poczucia bezpiecze艅stwa. 馃檪

馃憠 Cele og贸lne pierwszych spotka艅:
- poznanie zasad warunkuj膮cych bezpiecze艅stwo na terenie przedszkola;
- wdro偶enie do przestrzegania zasad, regu艂; stworzenie Kodeksu Przedszkolaka;
- zintegrowanie grupy;
- zapoznanie z sal膮 zaj臋膰 i innymi pomieszczeniami znajduj膮cymi si臋 w przedszkolu.
1. Na powitanie - propozycje napis贸w (do wyboru). Znacznie 艂atwiej wej艣膰 dzieciom do sali, w kt贸rej jest kolorowo; gdzie mo偶na zauwa偶y膰 akcent powitalny w formie np. baneru 馃槉 Kolejnym ma艂ym upominkiem w tych pierwszych dniach s膮 r贸wnie偶 medale dla Naszych Przedszkolaczk贸w, kt贸re mo偶e cho膰 w pewnym stopniu pozwol膮 roz艂adowa膰 stresuj膮ce napi臋cie i zach臋c膮 do wsp贸lnych zabaw. 馃榾




ZABAWY INTEGRACYJNO-ZAPOZNAWCZE ORGANIZACYJNO-PORZ膭DKOWE
RUCHOWE

1. Zabawa z elementem podskoku Baloniku nasz malutki. Dzieci powtarzaj膮 za nauczycielem, podskakuj膮 i kucaj膮 na pod艂odze.

Baloniku nasz malutki, ro艣nij du偶y, okr膮glutki. 
Balon ro艣nie, 偶e a偶 strach. 
Przebra艂 miar臋, no i trach.
2. Zabawa ze 艣piewem K贸艂ko graniaste. Dzieci trzymaj膮 si臋 za r臋ce i 艣piewaj膮 popularn膮 piosenk臋 - na s艂owo b臋c dzieci przewracaj膮 si臋 w bezpieczny spos贸b na pod艂og臋: 
K贸艂ko graniaste, czworokanciaste! 
K贸艂ko nam si臋 po艂ama艂o, 
cztery grosze kosztowa艂o, 
a my wszyscy b臋c! 
3. Zabawa popularna KaruzelaDzieci ustawione w kole kr臋c膮 si臋 coraz szybciej, staraj膮 si臋 艣piewa膰 z nauczycielem: 
Ch艂opcy dziewcz臋ta, dalej wszyscy wraz. 
Karuzela czeka, wzywa nas z daleka. 
Starsi ju偶 poszli, a m艂odsi jeszcze nie. 
Hej, hopsasa, jak ona szybko mknie! 
Hej, dalej, dalej do zabawy spieszmy si臋.
4. Zabawa ruchowa - powitanie wed艂ug metody Ruchu Rozwijaj膮cego W.Sherborne. Dzieci poruszaj膮 si臋 w rytm muzyki, podczas przerwy w muzyce dzieci witaj膮 si臋 r贸偶nymi cz臋艣ciami cia艂a, np. 艂okciami, kolanami, brzuchami.
5. Zabawa ruchowa wed艂ug M.Bogdanowicz R膮czki do g贸ry. Dzieci ustawiaj膮 si臋 w kole i ruchem ilustruj膮 tre艣膰 wierszyka: 
R膮czki do g贸ry, n贸偶ki pro艣ciutkie.
A tak si臋 bawi膮 dzieci malutkie.
Pi艂eczki skacz膮 prosto do g贸ry,
A tak po niebie p艂ywaj膮 chmury.
Ka偶dy si臋 robi taki malutki.
To prosz臋 pa艅stwa s膮 krasnoludki.
6. 膯wiczenia logorytmiczne z wykorzystaniem wierszyka lub piosenki.
R臋ce robi膮: klap, klap, klap.
Nogi robi膮: tup, tup, tup.
Tutaj swoj膮 g艂ow臋 mam,
A na brzuszku: bam, bam, bam.
Buzia robi: am, am, am
Oczy patrz膮 tu i tam
Tutaj swoje uszy mam,
A na nosie sobie gram.
7. Zabawa z wierszem Paluszki z jednoczesnym wykonywaniem ruch贸w.
Bawi艂y, bawi艂y si臋 dzieci paluszkami,
Jak jeden nie mo偶e to drugi mu pomo偶e.
Bawi艂y, bawi艂y si臋 dzieci paluszkami,
Jak drugi nie mo偶e to trzeci mu pomo偶e.
Bawi艂y, bawi艂y si臋 dzieci paluszkami,
Jak trzeci nie mo偶e to czwarty mu pomo偶e.
Bawi艂y, bawi艂y si臋 dzieci paluszkami,
Jak czwarty nie mo偶e to pi膮ty (kciuk) mu pomo偶e.
Bawi艂y, bawi艂y si臋 dzieci paluszkami,
Jak pi膮ty (kciuk) nie mo偶e to pi膮stka mu pomo偶e.
Bawi艂y, bawi艂y si臋 dzieci paluszkami,
Jak pi膮stka nie mo偶e to 艂okie膰 jej pomo偶e.
Bawi艂y, bawi艂y si臋 dzieci paluszkami,
Jak 艂okie膰 nie mo偶e to czo艂o mu pomo偶e.
Bawi艂y, bawi艂y si臋 dzieci paluszkami,
Jak czo艂o nie mo偶e to g艂owa mu pomo偶e.
Bawi艂y, bawi艂y si臋 dzieci paluszkami,
Jak g艂owa nie mo偶e to nic ju偶 nie pomo偶e
8. Iskierka - dzieci stoj膮 w kole trzymaj膮c si臋 za r臋ce. Nauczyciel wypowiada tre艣膰 rymowanki: Iskierk臋 przyja藕ni puszczam w kr膮g, niech powr贸ci do mych r膮k; po czym 艣ciska d艂o艅 dziecka z prawej strony. Iskierka w臋druje dooko艂a i wraca do nauczyciela, kt贸ry m贸wi: Iskierka przyja藕ni kr膮g zatoczy艂a i do mych r膮k powr贸ci艂a.
9. Zabawa ze 艣piewem Ojciec Wirgiliusz. Dzieci ustawiaj膮 si臋 w kole i podaj膮 sobie r臋ce. Ch臋tne dziecko wchodzi do 艣rodka ko艂a i pokazuje prosty ruch, kt贸ry na艣laduj膮 wszyscy. Dzieci i nauczyciel 艣piewaj膮 piosenk臋, a po wykonaniu ruchu nast臋puje zmiana dziecka w kole.

Ojciec Wirgiliusz uczy艂 dzieci swoje,
a mia艂 ich wszystkich sto dwadzie艣cia troje.
Hej偶e dzieci, hej偶e ha, hej偶e ha,
r贸bcie wszystko, to, co ja, to co ja.

10. Zabawa ruchowo-na艣ladowcza Poruszamy si臋, jak... Dzieci chodz膮 po sali, na d藕wi臋k tamburyna zatrzymuj膮 si臋 i obserwuj膮 obrazek, kt贸ry pokazuje nauczyciel (m贸wi膮cy o sposobie poruszania si臋 przez dzieci, np. roboty, lalki, 偶aby itp.). W zabawie mo偶na wykorzysta膰 karty do zabaw ruchowych - mo偶na je pobra膰 poni偶ej.



11. Zabawa w parach Lustro. Dzieci ustawiaj膮 si臋 naprzeciw siebie  i po kolei wykonuj膮 dowolny ruch. Kolega/kole偶anka z naprzeciwka na艣laduje ruchy, zamieniaj膮c si臋 w lustro. Po chwili nast臋puje zamiana r贸l.
12. Zabawa integracyjna G艂uchy telefon. Dzieci siadaj膮 w kole. Pierwsza osoba m贸wi osobie znajduj膮cej si臋 po prawej stronie swoje has艂o. Ka偶da kolejna osoba powtarza po cichu (do ucha) to samo has艂o, tak, 偶eby ostatnia osoba powiedzia艂a je na g艂os. Je艣li has艂o si臋 zgadza, w贸wczas osoba, kt贸ra wymy艣la艂a has艂o losuje kart臋 膰wicze艅 do wykonania (mo偶e to by膰 zestaw kart ruchowych zamieszczonych powy偶ej). Je艣li has艂o oka偶e si臋 b艂臋dne, 膰wiczenie losuje ostatnia osoba.
13. Zabawa ruchowa Paj膮k i muchy. Jedno dziecko jest paj膮kiem, reszta dzieci biega po sali. Gdy us艂ysz膮 wo艂anie: Paj膮k idzie, musz膮 stan膮膰 nieruchomo. Kto pierwszy si臋 poruszy, odpada z gry.
14. Zabawy muzyczno-taneczne; ze 艣piewem, kt贸re zawsze si臋 sprawdzaj膮:

馃攩 Boogie Woogie

馃攩 G艂owa, ramiona, kolana, pi臋ty

馃攩 A ram sam sam

馃攩 Baby shark

馃攩 Stary Nied藕wied藕 mocno 艣pi

馃攩 Jaworowi ludzie

馃攩 Chuchuua

馃攩 Jedzie poci膮g z daleka

馃攩 Kaczuchy
Pozdrawiam, Marta 馃拋‍♀️