⛄ PROPOZYCJE ZAJĘĆ ⛄
☃️ MATERIAŁY PDF DO POBRANIA ☃️
BLOK TEMATYCZNY - ZIMA WOKÓŁ NAS
CELE OGÓLNE:
👉 stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu twórczego i logicznego myślenia; wzbogacanie słownictwa;
👉 wzbogacanie dziecięcych przeżyć poprzez aktywne słuchanie muzyki;
👉 wspomaganie rozwoju intelektualnego wraz z edukacją matematyczną;
👉 wspomaganie rozwoju mowy;
👉 kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
👉 zdobywanie i doskonalenie umiejętności obserwowania i analizowania zjawisk przyrodniczych;
👉 kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć w różnych formach ekspresji;
👉 rozwijanie sprawności ruchowej i motorycznej; kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej;
👉 umiejętne wyciąganie wniosków z doświadczeń i zabaw badawczych w toku obserwacji; obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie;
👉 kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy i wyboru ciekawego sposobu spędzania czasu wolnego zimą;
👉 uświadomienie dzieciom wpływu zabaw na ich rozwój i zachowanie.
METODY:
👉 słowne - rozmowa, wiersz, zagadka, treść piosenki, objaśnienia i instrukcje,
👉 czynne - samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń;
👉 percepcyjne/oglądowe oparte na obserwacji - pokaz i obserwacja;
👉 aktywizujące.
FORMY:
👉 praca z całą grupą;
👉 praca w zespołach; parach
👉 praca indywidualna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
👉 dekoracje, ilustracje oznak zimy, zabaw i sportów zimowych, kodeksu bezpiecznych zabaw, ubrań,
👉 utwory literackie, teksty piosenek,
👉 odtwarzacz CD, płyty CD, tablica multimedialna,
👉 memory, karty pracy, ćwiczenia grafomotoryczne, zagadki, quiz,
👉 sylwety pingwina i ryb, śnieżynek i chmur, bałwanków, rękawiczek, pomoce klamerkowe,
👉 materiały plastyczno-techniczne, środki niezbędne do przeprowadzenia eksperymentów.
❄ DEKORACJE ZIMOWE ☃️
❄ ZABAWY RUCHOWE
☆ Wiatr i śnieżynki - gdy wieje wiatr (dźwięk tamburyna) śnieżynki (dzieci) wirują na wietrze (biegają po sali); gdy tamburyno milknie, wiatr przestaje wiać, a śnieżynki spadają na ziemię (dzieci przyjmują siad podparty).
☆ Lodowe posągi - dzieci poruszają się w rytm muzyki, gdy milknie, zamieniają się w lodowe rzeźby (stoją bez ruchu).
☆ Śnieżne kule - zabawy z gazetami (zgniatanie, toczenie kul z papieru; rzuty do celu).
☆ Zabawy zimowe - zabawy pantomimiczne (pokazywanie ruchem wylosowanych sportów zimowych).
☆ Zabawa kształtująca spostrzegawczość wzrokową na zasadzie Ciepło-Zimno (odszukiwanie ukrytych w sali śnieżynek).
☆ Orzeł - zabawy na śniegu.
☆ Bałwanki - poruszanie się w rytm zimowej piosenki z przenoszeniem ciężaru ciała w obie strony, na ustalone hasła "bałwanki" klaszczą; gdy muzyka ucichnie - kładą się na dywanie.
☆ Opowieści ruchowe - ilustrowanie ruchem czytanego przez nauczyciela tekstu.
☆ Foki - marsz po sali, na hasło "foki" przejście do pozycji leżącej przodem; na hasło "foki się rozglądają" powolne unoszenie się na rękach ze złączonymi nogami, rozglądanie się na boki.
☆ Zabawa ćwicząca duże grupy mięśniowe Śnieg pada - podnoszenie i opuszczanie rąk, obracanie się dookoła, przysiady.
❄ PRACA Z ILUSTRACJĄ
☆ Rozmowa na podstawie prezentowanych ilustracji, zadawanie pytań, budowanie wypowiedzi (także na podstawie własnych doświadczeń).
▪︎Oznaki zimy - rozmowa na temat aktualnej pory roku i jej cech charakterystycznych.
☆ Zabawy zimowe - rozmowa o sposobach spędzania czasu podczas trwającej pory roku oraz na temat sportów zimowych.
☆ Bezpieczna Zima (Kodeks) - rozmowa na temat bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych; omówienie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu oraz odpowiedniego ubioru do aktualnej pory roku.
☆ Historyjki obrazkowe - układanie logicznego ciągu wydarzeń, ustalanie chronologii. Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
❄ PRACA Z TEKSTEM LITERACKIM
☆ Wysłuchanie wiersza/opowiadania/piosenki.
☆ Rozmowa kierowana/budowanie wypowiedzi na podstawie wysłuchanego utworu.
❄ ZABAWY LOGOPEDYCZNE
☆ Zabawa oddechowa Śniegowe puszki - dzieci w parach transportują kłębuszek waty za pomocą oddechu, siedząc naprzeciw siebie; dmuchanie na puszki przez słomki.
❄ ZABAWY DYDAKTYCZNE
* słowno-językowe, matematyczne
☆ Memory - bałwanki i rękawiczki.
☆ Zimowe Puzzle - rozwijanie koncentracji uwagi, pamięci, spostrzegawczości.
☆ Klamerkowa matematyka bałwankowa.
☆ Pingwinkowa matematyka - karmienie pingwina rybami (z odpowiednią ilością oczek lub liczbą).
☆ Gdzie jest śnieżynka? - układanie sylwet zgodnie z instrukcjami; określanie, gdzie znajduje się śnieżynka.
☆ Układanie według wielkości.
☆ Zimowe przeliczanie.
☆ ZIMOWA nauka liter, czytania - dopasowywanie sylabowych i samogłoskowych śnieżynek do chmury; łączenie w pary literowych rękawiczek (wielka i mała litera); łączenie elementów bałwana (wielka i mała litera); wyznaczanie głoski w nagłosie.
☆ Zabawa dydaktyczna Śnieg jest... - kończenie zdań rozpoczętych przez nauczyciela, np. Śnieg jest biały, jak...zimny, jak..., lepki, jak..., mokry, jak..., puszysty, jak...
☆ Zabawa dydaktyczna Zimowe rymowanki - kończenie zdań, uzupełnianie rymów, np. Sypie śniegiem, mrozem trzyma, bo to właśnie mroźna..., Hej koledzy, koleżanki, wybieramy się na..., Z górki pozjeżdżamy, na serio, nie na żarty, bo mamy nowe...
☆ Zabawa dydaktyczna Lubię zimę, ponieważ... - swobodne wypowiedzi dzieci.
❄ Zagadki, quizy, kalambury.
☆ Zimowy Quiz (Prawda-Fałsz), dzieci podnoszą odpowiednie emblematy oznaczające prawdę lub fałsz.
▪︎ Zima to pora roku następująca po lecie.
▪︎ Zimą biegamy boso po trawie.
▪︎ Na zimę przylatują do nas bociany.
▪︎ Zimą chodzimy do lasu na grzyby.
▪︎ Śnieg jest koloru zielonego.
▪︎ Niedźwiedź brunatny przesypia całą zimę.
☆ Zimowe Kalambury - losowanie nazw zabaw zimowych przez jedną grupę (jazda na nartach, łyżwach, sankach, bitwa na śnieżki, kulig, anioły na śniegu) i przedstawienie ich za pomocą ruchu; druga grupa odgaduje.
☆ Twórcze zimowe zagadki - z czym białym kojarzy się dany przedmiot? Np. chleb-mąka, krowa-mleko itp.; tworzenie zagadek, opisywanie cech przedmiotu, który pozostali muszą odgadnąć.
☆ Zimowe zagadki.
❄ ZABAWY MUZYCZNO-RYTMICZNE
☆ Taniec śnieżynek przy muzyce A.Vivaldiego Zima.
☆ Taniec do piosenki Tupu, tup po śniegu.
☆ Taniec do piosenki Zima, Zima, Zima.
☆ Zabawa Pingwin
☆ Zabawa rytmiczna Zima zła
☆ Zabawa umuzykalniająca Spacer wiewiórki
❄ ZABAWY BADAWCZE
☆ Ogladanie bryłki śniegu pod lupą.
☆ Dlaczego pada śnieg? Po co choince igły?
☆ Czy śnieg jest czysty? - określanie, czy śnieg jest czysty (bryłki lodu/śniegu w szklance), zwrócenie uwagi na stopniały śnieg/lód; ukierunkowanie spostrzeżeń dzieci.
☆ Jak zrobić sztuczny śnieg?
❄ KARTY PRACY
☆ Zimowe kolorowanki.
☆ Zimowa grafomotoryka.
Pozdrawiam, Marta 🙋♀️













