2. Ćwiczenie klasyfikacyjne Kto mieszka na wsi? - wskazanie figurki zwierzęcia lub jego sylwety mieszkającego w zagrodzie (można ją zbudować z klocków, zaprezentować makietę lub przedstawić na planszy.
3. Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt wiejskich, czytanie globalne wyrazów: koń, kura, krowa, gęś, kaczka itp., rytmiczny podział na sylaby, wyróżnianie pierwszej głoski.
✅ Ćwiczenia interaktywne ,,Zwierzęta na wsi" - znalezienie na obrazku wszystkich zwierząt żyjących w gospodarstwie, układanie z rozsypanki literówek nazwy odszukanego zwierzęcia.
8. Mamy i ich dzieci - łączenie obrazków w pary, nazywanie zwierząt wiejskich i ich młodych. Podczas zabawy można wykorzystać kartoniki z ilustracjami zwierząt dorosłych i ich młodych:
9. Zabawa z rymami - kończenie zdań przez dzieci i wykonanie czynności, o której mowa:
👉 POWIEDZ:
➡️ prosię i podrap się po… nosie;
➡️ koń i wyciągnij do mnie... dłoń;
➡️ krowy i dotknij palcem… głowy;
➡️ króliczki i nadmij… policzki;
➡️ kaczuszka i dotknij palcem… brzuszka;
➡️ psy i klaśnij raz, dwa… trzy.
10. Bajka terapeutyczna Na wiejskim podwórku" Tatiany Jankiewicz, nawiązanie do emocji:
✅ Czym jest złość?
✅ Co może spowodować?
✅ Czy przyjaźń jest ważna?
Za górami, za lasami, wśród złotych pól i zielonych traw, na pięknej polanie otoczonej dębami znajdowała się wioska, a na jej skraju małe podwórko, na którym mieszkały zwierzęta. Wśród mieszkańców były czarno-białe krówki, różowe świnki, brodate kózki, żółte kaczuszki, kurki, indyki i milutkie króliki. Życie tam płynęło spokojnie, a zwierzątka żyły w wielkiej przyjaźni. Całe dnie spędzały na zabawach, figlach i psotach. Były dla siebie miłe, dobre i uczynne, często mówiły proszę, przepraszam, dziękuję. Wszystkie zwierzęta bardzo się lubiły i pomagały sobie w trudnych chwilach. Zwierzątka dbały o swój wiejski ogródek, w którym rosły piękne, kolorowe kwiaty. Codziennie troszczyły się o nie, podlewały je, a one odwdzięczały się kolorami, jak tęcza i cudownym zapachem. I tak mijał dzień za dniem, miesiąc za miesiącem…
Pewnego dnia stało się coś strasznego. Na wiejskie podwórko wkradła się ZŁOŚĆ. Niespostrzeżenie zapanowała nad każdym mieszkańcem podwórka. Szeptała zwierzątkom niemiłe słówka, namawiała do kłótni. Od tego czasu na podwórku zapanował bałagan i hałas. Zwierzęta kłóciły się ze sobą – świnki wyzywały kózki, kaczki wyzywały kurki, a koniki podstawiały kopytka owieczkom i rżały ze śmiechu, gdy te przewracały się. Nie myślały o tym, że komuś może stać się krzywda. Zapominały o magicznych słowach. Nie potrafiły już bawić się razem, krzyczały na siebie, hałasowały i przestały uśmiechać się do siebie. Były dla siebie niemiłe, co bardzo cieszyło ZŁOŚĆ. Zwierzątka zapomniały również o swoim ogrodzie, o kwiatkach, pięknych jak tęcza, które powoli stawały się coraz brzydsze i już tak nie pachniały.
Wieść o hałaśliwym i skłóconym podwórku rozniosła się po całym świecie i dotarła do dobrej, wiosennej wróżki, która postanowiła pomóc zwaśnionym zwierzętom. Zasmuciła się bardzo ujrzawszy ogródek pełen zwiędniętych kwiatów oraz wykrzywione od złości miny zwierzątek. Czarodziejka prosiła zwierzęta, by zmieniły swoje postępowanie, prosiła ZŁOŚĆ, by ta opuściła wiejskie podwórko i odeszła daleko ,daleko…ale ani zwierzątka, ani ZŁOŚĆ nie słuchały jej. Wtedy wróżka podarowała zwierzętom magiczne pudełko i poprosiła, by złapały w nie ZŁOŚĆ. Zwierzątka bardzo ucieszyły się z prezentu ,ponieważ były już bardzo zmęczone ciągłymi kłótniami. Gdy ZŁOŚĆ spała, złapały ją i włożyły do pudełka. W pudełku Złość zamieniła się w coś miłego i przyjemnego, w coś, co pozwoliło zwierzętom zrozumieć, że o wiele przyjemniejsze jest życie w zgodzie, gdzie nie ma hałasu, kłótni i gdzie panuje przyjaźń…
Na wiejskim podwórku znowu zapanował ład i porządek…
11. Co nam dają zwierzęta wiejskie? - rozmowa na temat produktów otrzymywanych od zwierząt hodowlanych.
✅ Rozmowa na temat: Jakie są jajka? z wykorzystaniem naturalnych okazów jaja kurzego, kaczego, przepiórczego, strusiego:
➡️ duże, średnie, małe - pokaż trzech jaj różnej wielkości, przeliczanie, układanie w kolejności malejącej;
➡️ wybicie jajka na spodeczek, pokaz białka i żółtka, rozmowa o zwierzętach wykluwających się z jaj.
✅ Eksperymenty z jajkami:
- skaczące jajko - wystarczy zanurzyć jajko w occie na 48 godzin; po tym czasie skorupka się rozpuszcza i zostaje sama błonka, co sprawia, że jajko jest sprężyste i odbija się jak piłka;
- księżycowe jajko - opalamy jajko świeczką, a następnie wrzucamy do szklanki z wodą, wówczas zaobserwujemy zmieniający się kolor jajka na srebrny;
- gumowe jajko - zapaloną zapałkę wrzucamy do butelki, a jej otwór szybko zatykamy ugotowanym na twardo i obranym jajkiem - jajko wpada do butelki poprzez różnicę ciśnień.
Te i inne pomysły na przeprowadzenie doświadczeń z jajkiem można znaleźć tutaj:
✅ Zachęcam także do obejrzenia filmu edukacyjnego Jak produkowane jest mleko? oraz do zorganizowania zabaw, w których dzieci będą pracowały zmysłem smaku (rozpoznawanie zmysłem smaku produktów nabiałowych).
Ten tydzień był dla naszych Delfinków wyjątkowo bogaty w nowe doświadczenia – przenieśliśmy się w świat zwierząt mieszkających na wsi. 🐈🐄🐖🐓🦆 Dzieci odkrywały, jak różnorodny i fascynujący jest świat wokół nas, a przy okazji uczyły się poprzez zabawę i działanie.
👩🌾 Kto mieszka na wsi?
Na początek wspólnie zastanawialiśmy się, jakie zwierzęta spotkamy na wiejskim podwórku. Dzieci od razu wymieniały krowę, świnkę, konia czy koguta. Okazało się, że świetnie znają także inne zwierzęta: gęsi, kaczki, owce, a nawet koty i psy strzegące gospodarstwa. Podczas zajęć Delfinki nauczyły się wskazywać mamę, tatę i dziecko w świecie zwierząt.
🐄 krowa – byk – cielę,
🐖 świnia – knur – prosię,
🐓 kura – kogut – kurczątko,
🦆 kaczka – kaczor – kaczę,
🐑 owca – baran – jagnię.
To ćwiczenie wzbogaciło słownictwo i ułatwiło dzieciom zapamiętanie nazw w przyjemny, naturalny sposób.
🥛 Co daje nam wieś?
Dzieci dowiedziały się również, jakie produkty otrzymujemy od zwierząt: mleko od krówki, z którego robimy jogurty i sery, jajka od kury, wełnę od owcy, miód od pszczół, a nawet puch od kaczki czy gęsi.
Dzięki temu Delfinki zaczęły rozumieć, jak bardzo natura i człowiek są ze sobą powiązani.
👂 Zabawy słuchowo-naśladowcze
Było też sporo śmiechu! Ćwiczyliśmy percepcję słuchową, zamieniając się w zwierzęta. Jedne dzieci muczały jak krowy, inne kwakały jak kaczki albo kwiczały jak świnki. Zasłanialiśmy oczy i odgadywaliśmy, jakie zwierzę właśnie „przemówiło”. Bawiliśmy się w „Echo zwierząt” – dzieci powtarzały odgłosy coraz ciszej, aż powstawała zabawna wiejska orkiestra. 🎶
To proste ćwiczenia, które rozwijają słuch fonemowy, uwagę i koncentrację – tak potrzebne w nauce mówienia i czytania.
✍️ Grafomotoryka i plastyka
Nie zabrakło także zadań plastycznych i ćwiczeń ręki. Delfinki: rysowały zwierzęta z wiejskiego podwórka, kolorowały obrazki i szlaczki przedstawiające kury, kaczki czy świnki, wyklejały watą owieczki i robiły pieczątkowe kurczaczki z farby i odcisków palców. 🐑🐥W ten sposób połączyliśmy rozwój manualny z kreatywnością i radością tworzenia.
🌱 Podsumowanie
Ten tydzień pokazał, że nauka o zwierzętach wiejskich może być świetną przygodą. Dzieci nie tylko zdobyły wiedzę, ale też rozwijały mowę, słuch, zdolności manualne i społeczne. Zabawa w odgadywanie odgłosów, prace plastyczne i aktywności na świeżym powietrzu sprawiły, że Delfinki spędziły czas twórczo i radośnie.
👉 Takie zajęcia świetnie przygotowują dzieci do rozumienia świata przyrody i uczą szacunku do zwierząt. A dla nas – dorosłych – to przypomnienie, że czasem najprostsze rzeczy (mleko, jajko czy puch z kaczki) mają swoją długą drogę, zanim trafią na nasz stół.
Pozdrawiam, Marta 🙋♀️
☆ Wszystkie pomoce widoczne na zdjęciach oglądowych są dostępne tutaj: