Cele ogólne:
- poszerzanie wiadomości o stałym następstwie pór roku, miesięcy, dni tygodnia;
- utrwalanie w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych nazw pór roku, dni, miesięcy oraz ich stałego następstwa;
- zapoznanie ze sposobem odmierzania czasu, różnego rodzaju zegarami, kalendarzami.
~~~☆~~~
🔹️Wysłuchanie bajki o Nowym Roku autorstwa L. J. Kerna.
☆ Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
☆ Prezentacja ilustracji przedstawiających Nowy i Stary Rok.
🔹️Rozmowa na temat postanowień noworocznych.
☆ Dyskusja- Co można byłoby ulepszyć, poprawić? (np. w zachowaniu, w wystroju sali itp.).
🔹️Zapoznanie ze sposobami pomiaru czasu.
☆ Prezentacja zegarów (wskazówkowy, elektroniczny, na rękę, telefon, zegar ścienny, klepsydra) lub ilustracji z zegarami.
☆ Rozmowa kierowana: Co odmierza czas? Dlaczego ludzie odmierzają czas? Jakie czynności im to ułatwia? W jaki sposób ludzie odmierzali czas dawniej?
ZEGARY - PLANSZE, ZAGADKA, WIERSZ
☆ Zabawa słuchowa Gdzie jest budzik? - wskazywanie miejsca dźwięku budzika.
☆ Zabawa integracyjna Zegar z dzieci - układanie dużego modelu zegara, dzieci zamieniają się we wskazówki.
🔹️Cykl dnia i nocy - wyjaśnienie pojęć.
☆ Budowanie swobodnych wypowiedzi, tworzenie opowiadania, kończenie historyjki opowiadanej przez nauczyciela (co robimy w dzień, a co w nocy).
☆ Utrwalanie nazw pór dnia (rano, południe, wieczór, noc).
👉 Co robimy w dzień, a co w nocy?
☆ Praca z ilustracją; tworzenie rytmu dnia i nocy.
🔹️Dni tygodnia - utrwalenie nazw dni tygodnia:
☆ Zabawa ruchowa ze śpiewem Laurencja.
☆ Praca z tekstem literackim (wiersze o dniach tygodnia) wzbogacone ilustracjami.
🔹️Następstwo pór roku - omówienie i utrwalenie nazw
☆ Praca z tekstem literackim (wiersze o porach roku) wzbogacona ilustracjami.
☆ Rozwiązywanie zagadek o porach roku.
☆ Klasyfikowanie obrazków do pór roku - sortowanka.
☆ Czytanie globalne wyrazów, dopasowywanie podpisów do ilustracji pory roku.
☆ Nauka wybranej piosenki, wiersza o porach roku.
☆ Wykonanie pracy plastycznej Cztery pory roku na talerzyku papierowym, rolce po papierze lub parasolu.
🔹️Rok ma dwanaście miesięcy - omówienie cech charakterystycznych każdego miesiąca.
☆ Praca z tekstem literackim (zapoznanie z wybranym wierszem o miesiącach) wzbogacone ilustracjami.
☆ Prezentacja różnego rodzaju kalendarzy (ścienny, biurowy, zrywany) - wskazanie dzieciom dzisiejszej daty, wyjaśnienie pojęć, układu kalendarza.
☆ Wyjaśnienie pojęć - wczoraj, dziś, jutro, za miesiąc.
☆ Czytanie globalne wyrazów, numerowanie miesięcy (zastosowanie liczebników porządkowych).
☆ Dopasowanie symbolu pory roku do każdego miesiąca.
✅️ Szablony - rytm i organizacja czasu 👇
Zajęcia o zegarach w przedszkolu – jak uczyć maluchy rozumienia czasu przez zabawę?
Zegar to nie tylko przedmiot na ścianie czy w telefonie — to fascynujące narzędzie, które pozwala dzieciom zrozumieć otaczający je świat i nauczyć się orientacji w czasie. Wprowadzenie tematu zegarów w przedszkolu to ważny krok w rozwijaniu poczucia rytmu dnia, nauce cyfr, a także w rozwoju logicznego myślenia i zdolności manualnych.
Dlaczego warto wprowadzać zajęcia o zegarach w przedszkolu?
💁♀️ poznać cyfry i ich kolejność – zegar to świetne narzędzie do ćwiczenia rozpoznawania cyfr od 1 do 12;
💁♀️ zrozumieć podstawowe pojęcia czasu – godzina, minuta, wskazówka godzinowa i minutowa, dzień, noc;
💁♀️ ćwiczyć koordynację ruchową – przy tworzeniu własnych zegarów, ustawianiu wskazówek, ruchowych zabawach;
💁♀️ uczyć się planowania dnia i rytmu czasu – co robimy rano, w południe, wieczorem;
💁♀️ rozwijać logiczne myślenie – poprzez dopasowywanie godzin do określonych czynności.
PROPOZYCJA ZAJĘĆ
Cel główny:
👉 Kształtowanie rytmu dnia i rozumienia kolejności zdarzeń.
👉 Rozwijanie umiejętności manualnych i logicznego myślenia; rozwijanie świadomości upływu czasu.
Cele szczegółowe (dziecko):
👉 potrafi wskazać daną godzinę na zegarze analogowym;
👉 rozróżnia porę dnia i przyporządkowuje do niej aktywność;
👉 współpracuje w grupie;
👉 aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych, muzycznych i manualnych; wykonuje prace plastyczne;
Obszary podstawy programowej:
Metody:
• czynna (działania twórcze, zabawy),
• oglądowa (pokaz, ilustracje),
• aktywizująca (zabawy dydaktyczne, drama, ruch przy muzyce).
Formy pracy:
• grupowa,
• zespołowa.
PRZEBIEG
Wprowadzenie do tematu
4. Zagadka wprowadzająca:
ZABAWY RYTMICZNO-MUZYCZNE
🔹️ Zabawa z piosenką "Chodzi Zegar" - rozwijanie rytmu, koordynacji ruchowej i powiązanie ruchu z dźwiękiem. Do rytmu piosenki wymyślcie proste ruchy: "Tik-tak" - dzieci kołyszą się na boki. "Zegar chodzi tak" - dzieci maszerują w miejscu; ruchy naśladowania wskazówek (kręcenie rękami).
🔹️Zabawa rytmiczna - dzieci poruszają się po sali w rytm zegara – powolne kroki (noc), szybkie kroki (dzień).
🔹️ Układ taneczny: dzieci ustawione w kole, każde przedstawia swoją „godzinę” ruchem (np. 7:00 – przeciąganie się, 12:00 – skoki, 20:00 – ziewanie).
🔹️ Improwizacja ruchowa do muzyki klasycznej (np. Vivaldi – Cztery Pory Roku)
ZABAWY DYDAKTYCZNE
ZABAWY PLASTYCZNE
🔹️ Praca plastyczna „Mój zegar” - dzieci kolorują przygotowaną tarczę zegara, naklejają cyfry 1–12; wycinają wskazówki i przyczepiają je pinezką. Po wykonaniu pracy – ćwiczenia: „Pokaż godzinę 9:00”, „Pokaż czas obiadu”.
🔹️ "Zegar słoneczny" – mini projekt. Jeśli to możliwe, na podwórku lub parapecie przygotujcie prosty zegar słoneczny z patyczkiem i papierową tarczą. To wspaniała okazja, aby wytłumaczyć, jak dawniej ludzie mierzyli czas bez zegarków.















